Brist på arbetskraft hämmar utveckling

2 av 3 av företag i bygg-och anläggningssektorn anser att brist på arbetskraft är det främsta hindret för ökat byggande enligt konjunkturbarometern för januari. - Bygg- och fastighetsbranschen bör satsa på rekrytering bland de nyanlända för att inte stoppa utvecklingen, säger Mona Finnström, vd på Fastigo.

- Arbetsförmedlingen har cirka 2 200 personer registrerade i matchningssystemet inom etableringsuppdraget. Det är arbetssökande med kompetens som såväl bygg- som fastighetsbranschen behöver, bland annat tekniker och ingenjörer. Att tillvarata denna kompetens kan vara ett sätt att minska bristen på arbetskraft, menar Mona Finnström.

Så många som 67 % av landets företag inom bygg-och anläggning anger arbetskraftsbrist som största hindret för ökat bostadsbyggande. Det visar den senaste konjunkturbarometern från Konjunkturinstitutet. Det är en mycket högre siffra än normalt. Samtidigt är sysselsättningsutvecklingen hög.

- Brist på arbetskraft i byggbranschen spiller över på fastighetsbranschen eftersom vi rekryterar över gränserna. Arbetskraftsbristen gör att vi hamnar i ett moment 22 med hämmat bostadsbyggande som påverkar hela samhällsutvecklingen.