Bygg- och fastighetsbranschen bäst på psykosocial arbetsmiljö

Över hälften, 55 procent, av arbetsmiljöombuden i bygg- och fastighetsbranschen anser att den psykosociala arbetsmiljön är bra. Det visar fackförbundet Unionens Arbetsmiljöbarometer. Det är den högsta andelen bland alla branscher som har undersökts.

– Vi är verkligen stolta över att arbetsmiljön i fastighetsbranschen får så gott betyg. Det är viktigt inte minst med tanke på att branschen behöver rekrytera ungefär 11 000 personer bara de närmaste tio åren, säger Mona Finnström, vd för Fastigo.

En majoritet av arbetsmiljöombuden i bygg- och fastighetsbranschen ger den psykosociala arbetsmiljön godkänt i Unionens undersökning. På frågan ”Hur bedömer du den psykosociala arbetsmiljön på din arbetsplats?” svarade 55 procent ”bra” eller ”mycket bra”, att jämföra med 40 procent i genomsnitt för alla branscher som undersöktes. I bygg- och fastighetsbranschen svarade 16 procent ”dålig” eller ”mycket dålig”, att jämföra med 25 procent i genomsnitt.

En stor majoritet av arbetsmiljöombuden är också nöjda med den fysiska arbetsmiljön i bygg- och fastighetsbranschen. Här var 79 procent av svaren positiva, att jämföra med 70 i genomsnitt för samtliga branscher.

– Den psykosociala arbetsmiljön är oerhört viktig och vi vet att många arbetsgivare i fastighetsbranschen sedan länge jobbar målmedvetet med dessa frågor. Fastigo vill fortsätta hjälpa företag att skapa en hållbar fastighetsbransch, där hälsa och välmående i organisationen står i centrum, säger Mona Finnström.

Stress- och arbetsbelastning samt chefs- och ledarskapsfrågor hamnade allra högst när arbetsmiljöombuden i Unionens undersökning angav vilka områden som de upplever vara de mest angelägna att arbeta med på sina arbetsplatser.