Fastigos vd kommenterar arbetsmiljöranking där fastighetsbolag rankas högt

Nyligen utsåg Great Place To Work Europas bästa arbetsplatser för 2019. Både Mimer och Stångåstaden tog sig in på topplistan i kategorin medelstora företag. Detta följer den svenska rankingen där, utöver de nyss nämnde, även Newsec, Atrium Ljungberg, Väsbyhem, Wihlborgs fastigheter och Svenska Bostäder hamnade högt upp på listorna. Fastigos vd Mona Finnström ger sin syn på vad detta innebär för fastighetsbranschen.

Närmare 2 900 organisationer och företag i 19 europeiska länder deltog i undersökningen. Totalt handlar det om 1,4 miljoner medarbetare inom 14 branscher som har rankat sina arbetsplatser. I denna knivskarpa konkurrens nådde alltså AB Mimer i Västerås, plats 13, samt AB Stångåstaden i Linköping, plats 21, hela vägen till den europeiska topplistan.

- Det är glädjande att se vad systematiskt fokus på arbetsmiljön, delaktighet och dialog kan göra för medarbetarnas trivsel på jobbet. Både Stångåstaden och Mimer har arbetat länge med den här frågan högt upp på agendan och det dessa placeringar är ett tydligt kvitto på det, säger Mona Finnström, vd på Fastigo – Fastighetsbranschens Arbetsgivarorganisation.

Många fastighetsbolag bland Sveriges bästa arbetsplatser
För ett par månader sedan presenterade Great Place To Work listan över Sveriges bästa arbetsplatser och glädjande nog återfinns flera fastighetsbolag på listan. Utöver Mimer och Stångåstaden som återfinns på den europeiska listan bidrar fastighetsbranschen med följande bolag till topplistan:

Atrium Ljungberg
AB Väsbyhem
Wihlborgs Fastigheter
Newsec
AB Svenska Bostäder

- Att flera fastighetsbolag finns på topplistorna över Sveriges bästa arbetsplatser är tydligt och positivt kvitto på att branschen tar arbetsmiljön och trivsel på arbetsplatsen på stort allvar. Vi hoppas att detta blir en morot till att ännu fler bolag inom fastighetsbranschen vill ta sig in på topplistan, säger Mona Finnström, och fortsätter:

- Ett tydligt fokus på en hållbar arbetsmiljö och ett hållbart arbetsliv är inte minst viktigt när det gäller för fastighetsbolagen att stärka sin employer branding-profil och på så sätt kunna locka framtidens kompetens och medarbetare. Något som är minst lika viktigt för hela branschen, avslutar Mona Finnström, vd på Fastigo – Fastighetsbranschens arbetsgivarorganisation.

Ytterligare information
Mer information om Great Place To Work Europa-ranking finner ni här, och den svenska listan finner ni här.