Första studentmedarbetaren i Hallands län

I dagarna påbörjar den första studentmedarbetaren i Hallands län sin anställning. Byggingenjörsstudenten Arber Maloku kommer att 15 timmar i veckan på Halmstads Fastighets AB Han är först ut i länet att anställas under det nya avtalet, som ska underlätta för studenter att få in en fot på arbetsmarknaden.

Att vara anställd som studentmedarbetare innebär att man arbetar maximalt 15 timmar i veckan med relevanta arbetsuppgifter samtidigt som man studerar. Som studentmedarbetare har man samma rättigheter till sjuklön vid kortare sjukfrånvaro och möjligheter att stanna hemma med sjukt barn som vid en vanlig anställning. Avtalet är det första i sitt slag i privat sektor och gäller företag som är medlemmar i fastighetsbranschens arbetsgivarorganisation Fastigo.

– Avtalet ger studenter möjlighet att få relevant arbetslivserfarenhet, samtidigt som det möter fastighetsbranschens behov av nya medarbetare. Med studentmedarbetaravtalet kan vi visa unga akademiker att vi är en attraktiv arbetsplats, säger Viktoria Hägg, personalansvarig på Halmstads Fastighets AB.

Arber Maloku påbörjar sin anställning den 24 februari 2015 och är därmed den första studentmedarbetaren i kommunen. Han kommer att 15 timmar per vecka på Halmstads Fastighets AB fastighetsutvecklingsavdelning parallellt med studierna till byggingenjör vid Högskolan i Halmstad. Anställningen gäller endast under terminerna.

Det nya kollektivavtalet tecknades den 4 september förra året mellan fastighetsbranschens arbetsgivarorganisation Fastigo och fackförbunden Unionen, Vision, Sveriges Chefsorganisation Ledarna, Jusek, Sveriges Ingenjörer, Sveriges Arkitekter, Civilekonomerna och Akademikerförbundet SSR.

För mer information, kontakta gärna:
Viktoria Hägg på Halmstads Fastighets AB, 035-13 83 21 www.hfab.se

Mattias Niinisaari, samordnare för fackförbunden bakom avtalet, 070-665 08 70.

Om Arber Maloku
- 21 år och bor i Halmstad
- Studerar tredje året som byggingenjör med inriktning fastighet och energi vid Högskolan i Halmstad

- Arbetar 15 timmar per vecka på Halmstads Fastighets AB på fastighetsutvecklingsavdelningen vid sidan av studierna.
- I framtiden vill Arber arbeta som byggingenjör och utveckla bostäder på nya sätt.

Om studentmedarbetaravtalet
- Avtalet gäller endast studerande på universitet och högskola och endast under terminstid.
- Studenten får arbeta max 15 timmar per vecka i genomsnitt över anställningsperioden.
- Det ger studenterna möjlighet att arbeta med kvalificerade arbetsuppgifter med koppling till studierna.
- Det är ett sätt för arbetsgivaren att säkra kompetensförsörjningen på lång sikt.

Läs mer om avtalet på Fastigos hemsida: http://fastigo.se/blog/2014/09/nytt-avtal-ger-studenter-en-fot-pa-arbetsmarknaden/#.VBLP0_l_vHU

Parterna bakom studentmedarbetaravtalet är Fastigo, som är fastighetsbranschens arbetsgivarorganisation, och fackförbunden Unionen, Vision, Sveriges Chefsorganisation Ledarna, Jusek, Sveriges Ingenjörer, Sveriges Arkitekter, Civilekonomerna och Akademikerförbundet SSR. Avtalets syfte är att underlätta för studerande på universitets- och högskolenivå att under terminerna få anställning inom Fastigos avtalsområde, parallellt med att de bedriver studier. www.fastigo.se