Storsjö Förvaltning satsar på yrkesintroduktion

Tack vare det nya yrkesintroduktionsavtalet har en anställning av unge Jonathan Olsson, 21 varit möjlig för Storsjö Förvaltning AB och vd:n Linus Ekqvist lovprisar satsningen.

Det nytecknade avtalet i fastighetsbranschen med syfte att hjälpa unga till arbete var avgörande för att Jonathan Olsson kunde få jobb som fastighetstekniker på Storsjö Förvaltning AB i Östersund.

- Han är en bra kille vi tror på men som inte har den formella behörigheten. Nu får vi chansen att anställa en duktig ung arbetskraft och lära upp honom i branschen och han får erfarenhet, säger Linus Ekqvist.

Behov av yngre kompetens

Storsjö Förvaltning är ett 30-årigt företag där huvuddelen av medarbetarna varit med från början. Medelåldern ligger runt 50 och behovet av att fylla på med yngre kompetens är stor.

- Vi är beredda att ta tag i det, de unga är framtiden och fastighetstekniker är ett yrke där man kan lära mycket genom att jobba. Avtalet är en perfekt match för yrket, säger Linus Ekqvist.

Han tycker det är bra att Fastigo tillsammans med Fastighetsanställdas förbund och Kommunal jobbar för att stötta ungdomar upp till 24 år.

Testa yrket

Jonathan Olsson hade efter gymnasiet och byggprogrammet hamnat i arbetslöshet efter att ha vikarierat som träslöjdslärare och på dagis, när Linus Ekqvist kontaktade honom och erbjöd en 1-årig tjänst. Visserligen endast till 75 procent av lägstalönen på företaget, men – ett jobb som fastighetstekniker.

- Det här ger mig chansen att pröva på yrket och inte känna press att jag måste prestera på topp med en gång, som en invänjningsperiod. Jag får lära mig samtidigt som jag jobbar och en dag i veckan följa de andra fastighetsteknikerna, säger Jonathan Olsson.

Hoppas på fortsättning

Han hoppas på en fortsättning inom Storsjö Förvaltning AB efter avtalet löpt ut i februari nästa år. Han trivs i fastighetsbranschen och tror att det finns ett stort intresse hos unga av att jobba i fastighetsbranschen.