Avsiktsförklaring för ChronSeal® har tecknats med Japans ledande dermatologiföretag

Genom Tripeps samarbetspartner Kringle Pharma har en avsiktsförklaring tecknats med det japanska specialty pharma-bolaget Maruho avseende ChronSeal®, Tripeps och Kringle Pharmas samägda produkt för behandling av kroniska bensår. Avsiktsförklaringen ger Maruhos rättigheter att som första bolag få utvärdera resultaten från den pågående fas I/II-studien samt förhandla om försäljningsrättigheterna för den japanska marknaden.

”Vi är glada över att Maruho, Japans ledande dermatologiläkemedelsbolag, visar stort intresse för ChronSeal®. Detta är ett tydligt kvitto på produktens kommersiella potential”, säger Jan Nilsson, vd Tripep.

ChronSeal® är en kräm baserad på HGF (Hepatocyte Growth Factor) för behandling av kroniska bensår, ett snabbt ökande problem hos den åldrande befolkningen i västvärlden. Tillsammans med Tripeps samarbetspartners så har en ny beredning utvecklats vilken medför ett kontrollerbart frisläppande av HGF och dessutom att ChronSeal® kan användas utan att behöva kombineras med antibiotika. Det senare innebär att man undviker risken för att antibiotikaresistens utvecklas, även det ett snabbväxande problem. En patentansökan avseende en antibiotikafri beredning av ChronSeal® inlämnades i USA i början av januari 2008. Som tidigare meddelats har en klinisk multicenter fas I/II-studie av ChronSeal just påbörjats, godkänd av både Sveriges och Norges läkemedelsverk.

I dagsläget lider över 4 miljoner människor i USA och Europa av kroniska bensår vilket motsvarar en marknad för aktiva sårvårdsprodukter om över 36 Mdr. Det medicinska behovet är därmed stort och tillväxttakten hög vilket bedöms ge ChronSeal® en betydande kommersiell potential.

Jan Nilsson, VD, Tripep AB
Tel: +46 8 449 84 80, mobil: +46 70 466 31 63
e-post: jan.nilsson@tripep.se

Anders Vahlne, forskningschef, Tripep AB