ChronSeal®-studie avslutad och fortsatt positiva resultat under uppföljningen av ChronVac-C®

Multicenterstudien av en veckas behandling med ChronSeal® är nu avslutad och analys av alla data pågår i Sverige och av Kringle i Japan. ChronTech och Kringle har tillsammans beslutat att resultaten kommer att offentliggöras den 27 maj. Vid uppföljning av ChronVac-C®-studien där patienter påbörjat behandling med standard-of-care (interferon och ribavirin) var 100% virusfria vid behandlingsvecka 12, och 5/6 (83%) hade mindre än 50 viruskopior/mL blod redan vid behandlingsvecka fyra. Denna typ av snabba behandlingssvar är mycket ovanliga för patienter infekterade med den svårbehandlade formen av HCV som kallas genotyp 1 och understryker ytterligare en roll för ChronVac-C® som en del i en kombinationsterapi.

ChronVac-C®-studien på patienter kroniskt infekterade med hepatit C-virus (HCV) av genotyp 1 har som tidigare rapporterats slutförts och visar att det terapeutiska vaccinet har god säkerhet och uppvisar positiva kliniska data. Två patienter i ChronVac-C®-studien har fått en ytterligare dos ca 6-12 månader efter den fjärde vaccinationen och analyser pågår. Sex patienter har efter studien startat behandling med ”standard of care”-terapi, dvs interferon kombinerat med ribavirin. Fem av dessa (83%) har svarat snabbt på behandlingen med <50 viruskopior/mL blod redan efter fyra veckor (s k rapid viral response) som jämförelse mot normalt enbart 10-15% rapid viral response efter standardbehandling. Denna ovanligt snabba reduktion av virus i blodet indikerar en roll för ChronVac-C® i kombinationsterapi. Samtliga sex var vid vecka 12 virusfria och de två som hittills hunnit behandlas i 24 veckor kunde då avsluta sin behandling och är idag betraktade som botade. Också denna goda behandlingseffekt är ovanlig för patienter infekterade med HCV av genotyp 1 där den normala behandlingstiden är 48 månader och 40-50% är virusfria efter genomgången behandling. ”Vi är fantastiskt glada över de resultat som vi nu har erhållit i ChronVac-C®-studien och ser med tillförsikt fram emot resultaten från ChronSeal®-studien. Ett intensivt arbete pågår nu med den fortsatta kliniska utvecklingen. Vi ser med spänning fram mot att inleda kliniska studier som för oss närmare slutliga läkemedel” säger Anders Vahlne, VD för ChronTech Pharma. För ytterligare information, vänligen kontakta: Anders Vahlne, VD & Forskningschef, ChronTech Pharma AB Tel: +46 8 5858 1313, mobil: +46 709 28 05 28 e-post: anders.vahlne@ki.se Om ChronTech ChronTech utvecklar de behandlande DNA-vaccinerna ChronVac-C® och ChronVac-B mot kroniska hepatit C-virus- och hepatit B-virusinfektioner, dvs kroniska infektioner av gulsotsvirus som kan leda till skrumplever och levercancer. ChronTech har också tagit fram och vidareutvecklar en ny patentsökt typ av injektionsnål för ett mer effektivt upptag av DNA-vaccin. ChronTech är också delägare i sårläkningsprojektet ChronSeal® och i den nya plattformsteknologin RAS®. ChronTechs aktie är listad på First North. Remium AB är Certified Adviser för ChronTech. För mer information, se www.chrontech.se