ChronTech erhåller godkännande för start av kontrollerad klinisk fas IIb-studie med ChronVac-C® i kombination med standardbehandling

Baserat på tidigare lovande resultat från de patienter som genomgått standardbehandling för kronisk hepatit C-virusinfektion efter att de vaccinerats med ChronVac-C® med hjälp av Inovios Medpulser DDS, har ChronTech inlämnat en ansökan till Läkemedelsverket och lokal etisk kommitté om att få utföra en så kallad fas IIb klinisk studie. I studien kommer en grupp av patienter med genotyp 1 kronisk hepatit C-virusinfektion att erhålla två vaccinationer med ChronVac-C® med hjälp av Inovios Medpulser DDS och därefter erhåller standardbehandling med ribavirin och interferon. En andra grupp kommer att erhålla standardbehandlingen utan föregående vaccinationer med ChronVac-C®. Ett sådant tillstånd har nu erhållits både från Läkemedelsverket och den etiska kommittén.

Som tidigare rapporterats har sju patienter kroniskt infekterade med hepatit C-virus (HCV) som ingått i ChronVac-C®-studien som slutförts erhållit behandling med standardterapi för kronisk hepatit C-virusinfektion, dvs interferon kombinerat med ribavirin. Mer än 70 % av de patienter som påbörjat behandlingen har svarat snabbt på behandlingen med <50 viruskopior/mL blod redan efter fyra veckor (s k rapid viral response). Detta goda resultat höll i sig och 5/6 (83%) av de patienter som nu färdigbehandlats är botade, dvs är virusfria sex månader efter avslutad behandling. Mot bakgrund av dessa goda resultat lämnade ChronTech in ansökningar till Läkemedelsverket och lokal etisk kommitté om att få utföra en uppföljande fas IIb-studie där vaccination och standardbehandling ges enligt ett organiserat schema till 20 patienter och där utgången av terapi jämförs med den hos 12 patienter som enbart erhåller standardbehandling. Tillstånd har nu erhållits både från Läkemedelsverket och från etisk kommitté.

Kan vi upprepa tidigare goda resultat i denna studie finns det en möjlighet att vaccination med ChronVac-C® före behandling med interferon och ribavirin blir en del av standardterapin av patienter med kronisk hepatit C-virusinfektion. Framför allt hoppas vi att vaccinationen kommer att resultera i att behandlingstiden för interferon- och ribavirinbehandlingen väsentligt kan kortas ner” säger Anders Vahlne, VD och forskningschef ChronTech Pharma AB.

Dr. J Joseph Kim, Inovios CEO säger: ”Vi är verkligen uppmuntrade av fas I/II-resultaten som visar ökad läkningsgrad vid standardbehandling hos patienter som först vaccinerats med ChronVac-C®. All förbättring av läkningsfrekvensen vid standardbehandling kommer att uppskattas av patienterna och deras läkare. Vi är glada över att få samarbeta i denna utveckling av ChronVac-C® tillsammans med Inovios innovativa elektroporeringsteknologi.”

Anders Vahlne, VD & Forskningschef, ChronTech Pharma AB

Tel: +46 8 5858 1313, mobil: +46 709 28 05 28

e-post: anders.vahlne@ki.se

Om ChronTech