ChronTech Pharma, Transgene, och Inovio Pharmaceuticals har tecknat samarbetsavtal om fas I-studie för utveckling av terapeutiskt vaccin mot hepatit C

Report this content

ChronTech Pharma AB har tecknat ett samarbetsavtal med Transgene S.A. (Euronext Paris: FR0005175080), ett av Europas största bioteknikbolag vars huvudägare är bioMérieux, och Inovio Pharmaceuticals, Inc. (NYSE Amex: INO) för att utvärdera en ny terapeutisk vaccinationsstrategi mot hepatit C virus (HCV) genotyp 1 i en fas I klinisk studie.

ChronTech/Inovio och Transgene har utvecklat olika typer av behandlande vaccin mot kronisk hepatit C som testats i kliniska studier med gott resultat. Det är vanligt att följa en initial så kallad “prime”, eller första dos, vaccination med en “boost”, ytterligare doser, med samma vaccin för att åstadkomma nödvändiga nivåer och varaktighet av immunförsvaret. I detta samarbete är strategin att använda olika typer av vaccin som prime och boost med målet att erhålla en bättre klinisk effekt genom att aktivera olika sorters immunsvar. I den fas I-studie, som kommer att starta under Q3 2011, ges ChronTechs ChronVac-C® plasmid DNA-vaccin administrerat med Inovios Medpulser® DDS för in vivo elektroporering som “prime” och kombineras Transgene’s terapeutiska vaccin TG4040, ett modifierat vaccinia Ankara (MVA), som “boost”. ChronTech och Transgene har tillsammans i omfattande prekliniska studier kunnat visa att effekten blir bättre än om bara det ena vaccinet används.

DNA-baserade vacciner administrerade med elektroporering och MVA-baserade vacciner har var för sig visat sig vara säkra och immunogena i kliniska studier. ChronVac-C® DNA-vaccinet administrerat med Medpulser DDS rapporterades nyligen vara säkert och aktiverade immunsvar och hade antiviral effekt i en fas I/IIa klinisk studie. Hos de patienter som efter genomgången vaccination erhöll interferon-ribavirin standardbehandling uppvisade 5 av 7 ett så kallat ”rapid virologic response”, dvs <50 viruskopior/mL blod efter 4 behandlingsveckor. TG4040 har också visats vara säkert och immunogent i ett fas I-program. Fas II-studier i kombination med standard of care har påbörjats för båda produkterna.

I den planerade fas I-studien kommer respektive bolag att medverka med sina respektive produkter och dela studiekostnaderna lika. Studien kommer att omfatta 12 behandlingsnaiva patienter med kronisk  hepatit C och utförs i Tyskland vid en av Europas ledande kliniker för hepatit C-behandling.

“Vi ser med spänning fram emot att kombinera vårt ChronVac-C®-vaccin administrerat med Inovios Medpulser med Transgenes TG4040 MVA-baserade vaccin i en ny vaccinationsbehandling. De extensiva prekliniska studier bolagen utfört samt bolagens unika tidigare kliniska resultat har banat väg för denna mycket spännande kliniska studie,” säger ChronTechs VD Anders Vahlne.

“Det är vår strategi att hela tiden förbättra effekten av våra teknologiplattformer. Vi utnyttjar detta tillfälle till att utvärdera prime-boost tillvägagångssättet i sammanhanget av terapeutiskt vaccinering mot HCV” säger Philippe Archinard, Transgenes Chairman och CEO.

Dr. J. Joseph Kim, Inovios president och CEO, säger: "Vi är glada att deltaga i detta samarbete med att utveckla en mer potent HCV-vaccinkombination för behandling av kronisk hepatit C-virusinfektion och att kunna erbjuda Inovios elektroporeringsteknologi med sin väldokumenterade förmåga att höja effekten av DNA-vaccin. Vi ser fram emot att börja denna kliniska studie med denna prime-boost som visat så lovande resultat i de prekliniska studierna."

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anders Vahlne, VD & Forskningschef, ChronTech Pharma AB

Tel: +46 8 5858 1313, mobil: +46 709 28 05 28

e-post: anders.vahlne@ki.se

Om kronisk hepatit C virus (HCV) infektion

Kronisk infektion med HCV som har en prevalens som överstiger 170 miljoner personer i världen är notoriskt svår att behandla. Nuvarande standardbehandling (en kombination av pegylerat interferon α och ribavirin) ger svåra biverkningar och botar bara cirka 45% av genotype-1 patienterna. Nya och mer effektiva läkemedel är i sent utvecklingsskede men det kvarstår ett behov för ett effektivt terapeutiskt vaccin med lägre biverkningar än läkemedelsbehandlingar och som är bättre på att påverka de kroniska aspekterna av sjukdomen, förebygga dess progression till cancer och reducera långtidsbehandlingskostnader.

I detta samarbete består ChronTechs ChronVac-C® DNA vaccin av en kodon-optimerad NS3/4A gen. Det administreras med Inovio’s MedPulser® elektroporeringsutrustning som drastiskt ökar upptaget av DNA-vacciner och resulterande gen-expression (d.v.s.. produktion av det kodade proteinet) och ökar därmed immunsvaren med 100 gånger eller mer jämfört med plasmid-DNA administrerat utan upptagsförstärkare. Transgenes TG4040 produktkandidat baseras på MVA som bär och uttrycker de icke-strukturella hepatit C-virusproteinerna NS3, NS4 och NS5B.

Om ChronTech

ChronTech utvecklar de behandlande DNA-vaccinerna ChronVac-C® och ChronVac-B mot kroniska hepatit C-virus- och hepatit B-virusinfektioner, dvs kroniska infektioner av gulsotsvirus som kan leda till skrumplever och levercancer. ChronTech  har också tagit fram och vidareutvecklar en ny patentsökt typ av injektionsnål för ett mer effektivt upptag av DNA-vaccin. ChronTech är också delägare i sårläkningsprojektet ChronSeal® och i den nya plattformsteknologin RAS®. ChronTechs aktie är listad på First North. Remium AB är Certified Adviser för ChronTech. För mer information, se www.chrontech.se

Om Transgene

Transgene, en medlem av the Institut Mérieux Group, är ett publikt franskt biofarmaceutiskt bolag dedicerat till att utveckla terapeutiska vacciner och immunterapeutiska produkter inom onkologi och infektionssjukdomar och har fem produkter i klinisk utveckling: TG4010 och JX-594/TG6006 för vilka initiala fas II-studier har slutförts, TG4001 är nu i fas IIb-studie, TG4040 i fas II-studie och TG4023 i fas I-studie. Transgene har genomfört strategiska avtal för utveckling av två av sina immunterapeutiska produkter: ett optionsavtal med Novartis för utveckling av TG4010 för behandling av olika cancersjukdomar; och, ett inlicenseringsavtal med det USA-baserade Jennerex Biotherapeutics, Inc., för utveckling och försälja JX-594/TG6006, en oncolytisk produkt. Transgene har också bio-produktionskapaciteter för virusbaserade produkter. Ytterligare information om Transgene är tillgänglig på www.transgene.fr.

Om Inovio Pharmaceuticals, Inc.:

Inovio utvecklar nya generationer av vacciner, så kallade DNA-vacciner för behandling av och för förebyggande av cancer och infektionssjukdomar. Dess SynCon™ vacciner är designade för att ge breda korsreagerande protektioner mot såväl kända som nya uppträdande patogener som exempelvis influensa. Dessa vacciner i kombination med Inovios elektroporeringsutrustning, har visat sig vara säkra och generera signifikanta immunsvar. Inovios kliniska program inkluderar tre separata program i fas II kliniska studier, inkluderande VGX-3100 för behandling av cervical dysplasi och cancer. Andra av Inovios kliniska program inkluderar de för fågelinfluensa (preventivt) och HIV-vaccin (både preventivt och terapeutiskt). Inovio utvecklar ett universalt influensavaccin och andra vacciner i samarbete med forskare vid University of Pennsylvania. Andra partners och samarbetspartners inkluderar Merck, ChronTech, National Cancer Institute, U.S. Military HIV Research Program, NIH, HIV Vaccines Trial Network, University of Southampton och PATH Malaria Vaccine Initiative. Ytterligare information är tillgänglig på www.inovio.com.