Ny storägare i Tripep AB

Report this content

Verrazano Ltd, (ägt av Verrezano Trust), ett bolag som representeras av Thomas Lynch, icke-exekutiv ordförande och största aktieägare i det på London Stock Exchange och NASDAQ listade biotechbolaget Amarin Corporation, har idag meddelat att man förvärvat det aktieinnehav i Tripep AB som tidigare ägdes av Dormant Properties (4,591,191 aktier och 4,591,191 BTUs). Efter samråd med Tripeps största aktieägare, representerande mer än 50% av aktier, har Anders Vahlne, tillförordnad styrelseordförande i Tripep, glädjen att meddela att Thomas Lynch har accepterat kandidatur som Tripeps nya styrelseordförande, vilket kommer att föreslås vid bolagets extraordinarie stämma senare denna månad .

Under perioden 1993 till 2004 arbetade Thomas Lynch i olika egenskaper inom Europas största bioteknikföretag, Elan Corporation Plc,. I egenskap av chefsekonom och vice VD till vice-ordförande styrde han Elan’s förvandling från ett “drug delivery” företag till ett bioteknologiskt företag genom en serie av företags- och produktförvärv, samt joint ventures.

Thomas Lynch är styrelsemedlem i Icon plc (ett kliniskt forskningsföretag); IDA Ireland (ett irländskt statligt organ med ansvar för inhemska investeringar); Profectus Inc., (ett privatägt amerikanskt bioteknikföretag); the Royal Opera House i London och är styrelseordförande för the Queen’s University of Belfast Foundation samt HRH The Prince of Wales’s Foundation for Integrated Health

Prof Anders Vahlne, tillförordnad styrelseordförande i Tripep säger: “Jag är oerhört stolt över att Thomas Lynch har valt att investera i Tripep och accepterat att bli vår nya styrelseordförande. Med honom tillförs Tripep en oerhörd erfarenhet från biotech-industrin. Dessutom kommer hans breda internationella kontaktnät att bli en ovärderlig tillgång för bolaget inför diskussioner med kommersiella partners, då vi nu går in i kliniska studier med både ChronVac-C®, Tripeps läkemedelskandidat för kroniska hepatit C-virusinfektioner, och ChronSeal, vårt nyligen förvärvade projekt för behandling av kroniska bensår.”

Thomas Lynch tillägger: “I am very pleased to accept the nomination as Chairman of Tripep AB. I have enormous respect and admiration for the quality of medical and scientific research in Sweden and very much look forward to working with the management to build our research and development of medicines for immunological and virological diseases, an area of significant unmet medical need.”

För ytterligare information vänligen kontakta:

Anders Vahlne, forskningschef och tillförordnad styrelseordförande, Tripep AB
Tel: +46 8 5858 1313, mobil: +46 709 28 05 28