Ovanligt många patienter med kronisk hepatit C botas efter ChronVac-C®-vaccination följt av standardbehandling

Report this content

Av de sex patienter med kronisk hepatit C-virusinfektion som fullföljt standardbehandling för kronisk hepatit C-virusinfektion efter att de vaccinerats med ChronVac-C®, har fem botats dvs är virusfria sex månader efter avslutad behandling. Detta är ovanligt goda behandlingsresultat för patienter infekterade med den svårbehandlade varianten som kallas genotyp 1.

Som tidigare rapporterats har sju patienter kroniskt infekterade med hepatit C-virus (HCV) av genotyp 1 och som ingått i den slutförda ChronVac-C®-studien erhållit behandling med standardterapi för kronisk HCV-infektion, dvs interferon kombinerat med ribavirin. Fem av dessa sju patienter svarade snabbt på behandlingen med <50 viruskopior/mL blod redan efter fyra veckor (s k rapid viral response). Och 6/7 var virusfria redan vid vecka 12.  Dessa resultat kvarstod vid senare uppföljningar under behandling och nu kan det konstateras att 5/6 av de patienter som slutfört sin behandling har botats från sin kroniska HCV-infektion. Vanligen botas ca 40-45% av patienter med genotyp 1 genom standardbehandling. Nya behandlingar med tillägg av så kallade proteasinhibitorer botar 60-70% av behandlade patienter. Sammantaget är resultaten för ChronVac-C® i kombination med standardbehandling mycket bra.

Även om antalet patienter är mycket lågt är vi försiktigt optimistiska. Dessa hoppingivande resultat matchar faktiskt de som erhållits med de nya kommande terapierna med proteasinhibitorer. Vi ser med spänning fram emot den fortsatta kliniska utvecklingen av ChronVac-C®”, säger Anders Vahlne, VD och forskningschef ChronTech Pharma AB.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anders Vahlne, VD & Forskningschef, ChronTech Pharma AB

Tel: +46 8 5858 1313, mobil: +46 709 28 05 28

e-post: anders.vahlne@ki.se

Om ChronTech

ChronTech utvecklar de behandlande DNA-vaccinerna ChronVac-C® och ChronVac-B mot kroniska hepatit C-virus- och hepatit B-virusinfektioner, dvs kroniska infektioner av gulsotsvirus som kan leda till skrumplever och levercancer. ChronTech  har också tagit fram och vidareutvecklar en ny patentsökt typ av injektionsnål för ett mer effektivt upptag av DNA-vaccin. ChronTech är också delägare i sårläkningsprojektet ChronSeal® och i den nya plattformsteknologin RAS®. ChronTechs aktie är listad på First North. Remium AB är Certified Adviser för ChronTech. För mer information, se www.chrontech.se