Tripep genomför företrädesemission

Report this content

Styrelsen i Tripep AB (publ) har den 27 november 2009, med stöd av årsstämmans bemyndigande, beslutat att genomföra en nyemission. I nyemissionen ger varje befintlig aktie rätt att under perioden 7 – 21 december 2009 teckna en ny aktie till teckningskursen 0,50 SEK. Vid full teckning tillförs Tripep 17,8 MSEK (före emissionskostnader som beräknas uppgå till 0,7 MSEK).

Nyemissionen syftar till att ge Tripep den finansiella kapacitet bolaget behöver för att slutföra ChronVac-C®-studien och att fortsätta den kliniska utvecklingen av en ny generation av ChronVac-C® samt ett terapeutiskt vaccin mot kronisk hepatit B-virusinfektion, ChronVac-B. Om emissionen fulltecknas beräknas likviden räcka hela 2010 inkluderande GMP produktion, säkerhetstestning och ansökan till Läkemedelsverket om fas I/II-studie av 2:a generationens ChronVac-C® samt ChronVac-B. Tripep har inga kostnader för den pågående kliniska studien på sårläkningsmedlet ChronSeal®. Resultaten som kommer under våren kommer att avgöra om Tripep skall rekommendera aktieägarna att köpa tillbaka ägarandelar av ChronSeal®–projektet. Ett sådant återköp skulle dock förutsätta ytterligare kapitalanskaffning. ”Med den framgångsrikt genomförda kliniska studien av ChronVac-C® i ryggen kommer vi att bredda vår vaccinportfölj med avsikt att ansöka om klinisk studie hos Läkemedelsverket under Q4 2010. Vår ambition är att den vaccinkandidat som färdigställs snabbast av 2:a generationens ChronVac-C® eller ChronVac-B skall genomgå klinisk fas I/II-studie under 2011. Parallellt med detta följer vi med spänning de patienter från ChronVac-C®- studien som nu genomgår standardbehandling med interferon och ribavirin. Således är det ett mycket spännande år vi har framför oss med ett tydligt fokus på att vidareutveckla våra behandlande vaccin till framgångsrika läkemedel”, säger Anders Vahlne, VD och forskningschef Tripep AB. Nyemissionen är inte garanterad. Villkor för nyemissionen: • Nyemissionen omfattar högst 35 575 314 aktier • Emissionskursen är 0,50 SEK per aktie • Varje gammal aktie berättigar till teckning av 1 ny aktie Beräknad tidplan för nyemissionen: • Sista dagen för handel med aktien inklusive teckningsrätt är den 1 december 2009 • Avstämningsdag är den 4 december 2009 • Prospekt beräknas offentliggöras den 30 november 2009 • Teckning med och utan företrädesrätt sker den 7 – 21 december 2009 • Handel med teckningsrätter sker 7 – 16 december 2009 För ytterligare information, vänligen kontakta: Anders Vahlne, VD & Forskningschef, Tripep AB Tel: +46 8 5858 1313, mobil: +46 709 28 05 28 e-post: anders.vahlne@ki.se Om Tripep Tripep utvecklar läkemedel mot kroniska sjukdomar baserade på egna och andras patenterade och patentsökta teknologier. Bolaget fokuserar på följande forskningsprojekt: sårläkningsbehandlingen ChronSeal®, det terapeutiska hepatit C-vaccinet ChronVac-C®, samt teknologiplattformen RAS®. Tripeps aktie är listad på First North. Remium AB är Certified Adviser för Tripep AB. För mer information, se www.tripep.se