Tripeps nyemission

Report this content

Tripep har genomfört en nyemission om högst 48 miljoner units vilken vid fullteckning skulle tillföra Tripep 24 Mkr före emissionskostnader. Emissonen har i dagsläget tillfört Tripep ca 16 Mkr. 50,7 procent har tecknats och betalats med företrädesrätt medan 3,4 procent har tecknats och betalats utan företrädesrätt. Nyemissionen var garanterad av Erik Selin och Rutger Smith till lika delar. Rutger Smith hade även förbundit sig att teckna Verazzano Ltds andel med företrädesrätt om ca 19,8 procent motsvarande ca 4,8 Mkr.

Rutger Smith har meddelat Tripep att han på grund av likviditetsproblem för närvarande inte kan infria sitt åtagande. Tripep kommer att fullfölja kravet mot Rutger Smith avseende hans åtagande vilket uppgår till ca 8 Mkr. På grund av den uppkomna situationen kommer Tripep att tidigarelägga en sedan tidigare planerad riktad nyemission i vilken Tripeps företagsledning och bolaget närstående avser deltaga.

”Vi får fortlöpande information från vår pågående fas I/II-studie på ChronVac-C® där tre patienter har inkluderats. Vi har inte sett några betydande biverkningar. Det är ett mycket glädjande studieresultat då detta är en av de stora utmaningarna för denna typ av behandlingar. Sett i ljuset av detta och status för övriga projekt så är det givetvis beklagligt att en av våra garanter inte fullföljer sitt åtagande, samtidigt som det inte direkt påverkar pågående projekt”, säger Jan Nilsson, vd Tripep.

.
För ytterligare information vänligen kontakta:

Jan Nilsson, VD, Tripep AB
Tel: +46 8 449 84 80, mobil: +46 70 466 31 63