FastTV vill bli aktör i det digitala marknätet

Report this content

Regeringens förslag om konkurrens för digital marksänd TV öppnar dörren helt för att FastTV kan bli en av de nya aktörerna i det digitala marknätet. En roll som FastTV ämnat ta redan när företaget klev in som första leverantör av IPTV i Teracoms bredbandsnät och därmed blev en konkurrent till Boxer. Nu står FastTV förberedda att ta det fulla ansvaret som operatör i det digitala marknätet.

– Vi kan leverera en blandning mellan DTT/IPTV (det terresta marknätet och digital-tv via bredband) vilket är mycket bra ur en konsumentsynpunkt. Det innebär att konsumenten kan få det bästa ur bägge världar; marknätets mobilitet och IPTVs interaktivitet och framtidsäkerhet, säger Stephan Guiance, VD och grundare av FastTV.

FastTV uppfyller alla lagrådsremissens krav för att kunna ta sig an rollen som operatör i marknätet. Företaget har idag distributionsrättigheter för ett 80 tal TV-kanaler, är ett publikt noterat bolag med nödvändiga stödsystem för kundhantering, ekonomi och teknik på plats och har förutom i Sverige distribution i Norge, Danmark och på Island.

– Det är glädjande att Lagrådsremissens förslag syftar på att ge nya aktörer möjligheten att delta och etablera sig på lika villkor. Men det är av yttersta vikt att regeringen nu tänker sig noga för i valet av nya operatörer till marknätet. Risken med vertikalt integrerade operatörer är att man kan skapa en ny inlåsningseffekt för konsumenten, där man går från ett tekniskt monopol som med Boxer till ett innehållsmonopol. Detta kan leda till att det blir både dyrt och krångligt för konsumenterna, säger Stephan Guiance.

Regeringens förslag innebär att programföretagen kan låta flera olika företag sälja abonnemang på Betal-TV tjänster. Programföretagen får också det fulla ansvaret för att lösa tekniska frågor och ska tvingas samverka till gagn för konsumenterna. Ingen enskild aktör, så som Boxer, ska kunna kontrollera programutbudet, säger Stephan Guiance, som gläds åt regeringens förslag efter att i åratal ha varit en av Skandinaviens varmaste förespråkare för oheliga allianser med konkurrenter och för fri konkurrens som gynnar konsumenten.