Favoptic frias av reklamombudsmannen

Reklamombudsmannen, RO, friar nätuppstickaren på Europas glasögonmarknad, Favoptic.se, för en reklam gällande Terminalglasögon för 985 kr.

En annons för Favoptic.se har anmälts till RO. I annonsen erbjuds Terminalglasögon för 985 kr där båge och slipade glas i dina styrkor ingår. Anmälaren ansåg att annonsen var vilseledande och att den uppmuntrade till inköp av vanliga glasögon som inte är utprovade för bildskärmsarbete. Anmälaren anser därmed att annonsen även uppmuntrar till olagligt beteende (skattebrott). RO menar dock att eftersom annonsens rubrik är ”Terminalglasögon för 985 kr” så är det en fråga om marknadsföring av terminalglasögon, som vanligtvis används inom arbetslivet och inte privat. Dessutom visar utredningen att terminalglasögon bara kan beställas hos annonsören efter recept. Därmed anser RO att reklamen varken är vilseledande eller uppmuntrar till olagligt beteende. RO’s beslut var enhälligt. RO är reklambranschen egen organisation för självsanering av vilseledande och sexistisk reklam. RO utdömer inte sanktioner i form av avgifter, skadestånd eller böter utan publicering av klandringen ses som ett straff i sig själv. För mer information se även; www.favoptic.se eller kontakta: