Favoptic hjärta Konstfack

Under våren 2010 har Favoptic.com, som är en nätuppstickare på den Europeiska glasögonmarknaden, inlett ett spännande designsamarbete med Konstfack i Stockholm i form av en tävling. Deltar gör studenter vid avdelningarna för Industridesign och Ädellab/Metallformgivning. Uppdraget är att skapa morgondagens glasögonbågar. Vinnarna, som utses under Stockholm Fashion Week i augusti, får dela på prispengar och kan dessutom få sina glasögon i produktion.

–Visst har vi funderat på att samarbeta med namn som Karl Lagerfeld, Stella McCartney och Sonia Rykiel, men eftersom det redan är gjort och vi ärligt talat är mer nyfikna på morgondagens designtalanger än redan etablerade namn, så kändes det som ett självklart val att bjuda in Konstfack till det här samarbetet, säger Carl Erik Eriksson, grundare och VD för Favoptic.com Tävlingen har mottagits väl av eleverna på Konstfack och intresset för att designa glasögonbågar är stort. Inte minst kan det bero på att det var vid avdelningen för Industridesign som den omtalade glasögondesignern Oscar Magnusson utbildade sig. Vinnarna i Favoptic.coms tävling utses av en jury med specialkunskap om både bågar och trender. I juryn sitter Agnes Braunerhielm (moderedaktör vid Rodeo), Karina Ericsson Wärn (modeskribent och Moderådets trendspanare i Paris), Christina Smith (Vd assistent, Favoptic) och Carl Erik Eriksson (Vd, Favoptic). Vinnarna, som får dela på prispengar och kan även få sina glasögon i produktion, kommer att presenteras under festliga former på Grand Hotel i Stockholm under Stockholm Fashion Week, augusti 2010. Hos nätbutiken Favoptic.com fylls sortiment med bågar hela tiden på med nyheter och här finns garanterat något för alla smaker. Allt ifrån minimalistiska former, retromodeller och den eviga klassikern: pilotbågen. www.favoptic.com