Fritt fram för glasögonförsäljning via nätet i Frankrike

Nu ska även fransmännen få köpa glasögon på nätet, enligt ett nytt lagförslag. Glasögonförsäljning har hittills varit förbehållen optikaffärer. Den ökade konkurrensen via nätet väntas ge rejält sänkta utgifter för glasögoninköp. Optikerna tvingas nu också journalföra pupillavstånd, vilket underlättar för konsumenterna att handla glasögon via nätet.

Optikerna i Frankrike har hittills kunnat ta ut rejält höga serviceavgifter i samband med  glasögonförsäljning. Mätning av pupillavstånd har ingått i optikernas avgifter, utan att de har behövt dokumenterat detta i en journal.
Men den ny lagen tvingar nu optikerna att journalföra. Därmed kan konsumenten begära ut sitt glasögonrecept, precis som i Sverige.

Det är glädjande att samma villkor kommer att gälla i Frankrike som här. Det här gynnar alla som vill köpa glasögon på nätet, där priserna är betydligt lägre än i butik, säger Carl Erik Eriksson, vd för Favoptic.

Det franska lagförslaget har varit kontroversiellt. Representanter för glasögonindustrin har varnat för ökad arbetslöshet i branschen och sämre kvalitet om bågar och glas tillverkas i andra länder, om näthandeln släpps fri.

I Frankrike subventionerar staten en del av kostnaden för glasögon och många fransmän betalar höga försäkringspremier för sina glasögon. Den fria näthandeln beräknas ge en besparing på upptill en miljard euro för landets glasögonkonsumenter. Helt nyligen beslutade också politikerna i nationalförsamligen om att ta bort monopolet för försäljning av kontaktlinsvätska som hittills bara fått säljas hos optiker och på apotek.

För mer information, kontakta gärna:
Carl Erik Eriksson, VD, Favoptic,
E-post: carl.erik@favoptic.com
 Telefon: 46 707 77 09 10.

Favoptic säljer glasögon på nätet direkt från sliperiet, utan onödiga mellanhänder eller andra saker som fördyrar. Därmed kan Favoptic pressa priserna ordentligt. Favoptic var först i världen med att sälja glasögon direkt till konsument via internet. Idag har bolaget funnits i över tolv år och har över en halv miljon kunder i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Tyskland. 2011 startade Favoptic även försäljning av egna kontaktlinser. Se gärna mer på www.favoptic.se