Mobilapp ersätter synundersökning hos optiker

Med en billig och enkel extralins på mobilskärmen kan snart vem som helst utföra sin egen synundersökning. Forskare i USA har utvecklat den nya tekniken som består av en mobilapp och den löstagbara extralinsen. Netrasystemet, som innovationen kallas, beräknar glasögonstyrka och kan därmed ersätta både optiker och dyrbar utrustning.

Miljoner människor världen över som lider av närsynthet och astigmatism kan med hjälp av Netrasystemet snabbt få en diagnos. Hela synundersökning tar inte längre än ett par minuter och räknar ut vilken glasstyrka som krävs för att avhjälpa synfelet. Hittills har undersökning och diagnos varit förbehållet optiker eller ögonläkare. Mobilappen och den löstagbara extralinsen kan därför bli en stor tillgång för alla de – inte minst i tredje världen – som saknar möjlighet att ta sig till optiker.

• Netrasystemet är en uppfinning helt i linje med vår idé att göra glasögon lättillgängliga via nätet, säger Carl Erik Eriksson, grundare av Favoptic. Vi levererar glasögon snabbt, till en låg kostnad, oavsett var man bor. Att enkelt göra en diagnos av sitt synfel via mobilen är en hälsofaktor som innebär att man också kan bli hjälpt snabbare.

Forskarna testar Netrasystemet i Indien för närvarande, uppger MIT Technology Review. Bara i Indien beräknas 133 miljoner människor vara blinda eller ha synproblem som en följd av bristande tillgång på optiker eller ögonläkare. Mobilappar för egenvård såsom Netrasystemet kan förutom minskat lidande också bidra till lägre sjukvårdskostnader. Men de nya hälsoapparna har fått läkarkåren i USA att reagera, eftersom ersättningssystemet bygger på att läkaren träffar patienten.

• Nya lösningar för egenvård med mobilappar är bra, men kan förstås aldrig helt ersätta läkarbesök vid allvarligare problem. Appar ska ses som ett komplement för de som vill vara delaktig i sin friskvård, säger Carl Erik Eriksson.

Läs mer om Netrasystmet på : http://www.technologyreview.com/news/518891/when-smartphones-do-a-doctors-job/

Telefon: 46 707 77 09 10.

Favoptic säljer glasögon på nätet direkt från sliperiet, utan onödiga mellanhänder eller andra saker som fördyrar. Därmed kan Favoptic pressa priserna ordentligt. Favoptic var först i världen med att sälja glasögon direkt till konsument via internet. Idag har bolaget funnits i över tolv år och har över en halv miljon kunder i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Tyskland. 2011 startade Favoptic även försäljning av egna kontaktlinser. Se gärna mer på www.favoptic.se