Jesper Åberg föreslås bli ny VD för Cloetta Fazer

Cloetta Fazer AB:s styrelse föreslår att Jesper Åberg utnämns till ny VD och koncernchef från och med årsskiftet. Åberg är idag VD för Cloetta Fazers finska verksamhet.

Som tidigare har informerats om har Cloetta Fazer AB:s VD och koncernchef Karsten Slotte meddelat styrelsen att han avser att flytta tillbaka till Finland på grund av personliga skäl och därmed kommer att lämna sin post som VD och koncernchef för bolaget.

Cloetta Fazer AB:s styrelse har idag i enighet föreslagit att Jesper Åberg utnämns till ny VD och koncernchef för Cloetta Fazer AB. MBL-förhandlingar kommer att inledas snarast.

Ekon.mag Jesper Åberg (39) kom till Fazer Konfektyr som controller år 1994. I slutet av 1990-talet jobbade han två år som inköps- och logistikchef för företagets danska dotterbolag i Köpenhamn. I samband med Cloettas och Fazer Konfektyrs samgående år 2000 tillträdde han tjänsten som Cloetta Fazer-koncernens business controller och blev därmed medlem i koncernens ledningsgrupp. Ett år senare utnämndes han även till VD för det finländska produktionsbolaget Cloetta Fazer Choklad Ab samt till ansvarig för koncernens försäljning till Ryssland och Baltikum. År 2003 utnämndes hand till VD för det finska dotterbolaget Cloetta Fazer Konfektyr Ab.

– Jesper Åberg är, med sina breda kunskaper om branschen och företaget, rätt person att utveckla Cloetta Fazer -koncernen vidare. Under hans tid som VD för Cloetta Fazer Konfektyr Ab i Finland har verksamheten utvecklats mycket positivt och han har även en god ledarskapsförmåga, säger Cloetta Fazer AB.s styrelseordförande Anders Dreijer.

Stockholm den 9 november 2006