• Fazer Konfektyr Service AB/

Uttalande från styrelsens för Cloetta Fazer AB (publ) särskilda utskott med anledning av uppköpserbjudandet från Oy Karl Fazer Ab avseende aktierna i Cloetta Fazer

Bakgrund
Detta uttalande görs av styrelsens för Cloetta Fazer AB (publ) ("Cloetta Fazer") särskilda utskott mot bakgrund av punkt II.14 i NASDAQ OMX Stockholm AB:s regler rörande offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden (2007-07-01).

Oy Karl Fazer Ab ("Fazer") offentliggjorde den 16 juni 2008 ett offentligt uppköpserbjudande till aktieägarna i Cloetta Fazer att överlåta samtliga aktier i Cloetta Fazer till Fazer ("Erbjudandet"). Erbjudandet innebär att aktieägarna i Cloetta Fazer erbjuds att överlåta sina aktier i Cloetta Fazer för ett vederlag bestående av en kombination av kontant likvid och aktier i Cloetta AB (publ) ("Cloetta"). Erbjudandet utgörs av 202 kronor kontant och 0,92 aktier av serie B i Cloetta för varje aktie i Cloetta Fazer.

Fazer äger före Erbjudandet 2.300.000 aktier av serie A samt 2.697.027 aktier av serie B representerande cirka 20,7 procent av aktiekapitalet och cirka 38,9 procent av rösterna i Cloetta Fazer. AB Malfors Promotor ("Malfors"), och ett antal privatpersoner med anknytning till Malfors, med ett sammanlagt innehav representerande cirka 26,6 procent av aktiekapitalet och cirka 41,8 procent av rösterna i Cloetta Fazer, stödjer Erbjudandet och har förbundit sig att acceptera detta samt att rösta för de förslag på bolagsstämmor i Cloetta Fazer som kommer att läggas fram med anledning av delningen och Erbjudandet. Ett antal närstående till Fazer, med ett sammanlagt innehav representerande cirka 27,4 procent av aktiekapitalet och cirka 10,0 procent av rösterna i Cloetta Fazer, stödjer Erbjudandet och har förbundit sig att överlåta sina aktier i Cloetta Fazer till Fazer eller dess dotterbolag samt att rösta för de förslag på bolagsstämmor i Cloetta Fazer som kommer att läggas fram med anledningen av delningen och Erbjudandet. Fazer innehar, tillsammans med aktieägare som enligt ovan förbundit sig att stödja Erbjudandet, aktier motsvarande cirka 74,7 procent av aktiekapitalet och cirka 90,7 procent av rösterna i Cloetta Fazer.

Cloetta Fazers styrelse har tidigare beslutat att utse ett särskilt utskott för hantering av frågor relaterade till Erbjudandet ("Styrelseutskottet") bestående av de två stämmovalda styrelseledamöterna Meg Tivéus och Christer Zetterberg samt de två arbetstagarrepresentanterna Birgitta Hillman och Lena Grönedal. Styrelseledamöterna Karsten Slotte, Berndt Brunow och Anders Dreijer anses jäviga i frågor relaterade till Erbjudandet till följd av sina kopplingar till Fazer. Styrelseledamoten Olof Svenfelt anses jävig till följd av sin koppling till Malfors som är part i överenskommelsen med Fazer om delning av Cloetta Fazer. Styrelseutskottet har utvärderat Erbjudandet för Cloetta Fazers räkning och anser att det är i Cloetta Fazers aktieägares intresse att Styrelseutskottet redovisar sin uppfattning om Erbjudandet.

Erbjudandet lämnades mot bakgrund av att de båda huvudägarna i Cloetta Fazer träffat en överenskommelse om delning av Cloetta Fazer. Genom delningen skapas de två företagen Cloetta och Fazer Konfektyr. Erbjudandet utgör ett led i delningen, varvid Erbjudandet avser aktierna i Cloetta Fazer, där den verksamhet vilken är relaterad till Cloetta inte längre ingår förutsatt att årsstämman i Cloetta Fazer den 25 november 2008 fattar beslut om att dela ut aktierna i Cloetta till aktieägarna i Cloetta Fazer.

Acceptfristen i Erbjudandet förväntas löpa från och med den 8 december 2008 till och med den 29 december 2008. Erbjudandet är bland annat villkorat av att Cloetta Fazers aktieägare, genom ett majoritetsbeslut, röstar för en utdelning av aktierna i Cloetta i enlighet med de s.k. Lex Asea bestämmelserna till aktieägarna i Cloetta Fazer. Erbjudandet är inte villkorat av att Fazer blir ägare till mer än 90 procent av det totala antalet aktier i Cloetta Fazer.

Styrelseutskottets rekommendation
Styrelseutskottet har baserat sin rekommendation på en samlad bedömning av faktorer som Styrelseutskottet ansett vara relevanta för Erbjudandet, såsom antaganden om Cloetta Fazers verksamhet, finansiella resultat och ställning. Därutöver har Styrelseutskottet beaktat att Erbjudandet ingår som ett led i den pågående delningen av Cloetta Fazer.

Styrelseutskottet har anlitat ABG Sundal Collier som finansiell rådgivare i samband med sin utvärdering av Erbjudandet. ABG Sundal Collier har lämnat ett värderingsutlåtande (s.k. fairness opinion) till Styrelseutskottet med innebörden att Erbjudandet som erbjuds innehavarna av aktier i Cloetta Fazer är skäligt för dessa aktieägare ur ett finansiellt perspektiv (med förbehåll för de förutsättningar och antaganden som anges i utlåtandet). Värderingsutlåtandet kommer att publiceras i sin helhet i den erbjudandehandling som Fazer kommer att upprätta och offentliggöra. Baserat på ovanstående har Styrelseutskottet enhälligt beslutat att rekommendera Cloetta Fazers aktieägare att acceptera Erbjudandet.

Detta uttalande ska i alla de avseenden vara underkastat och tolkas i enlighet med svensk rätt. Tvist i anledning av detta uttalande ska exklusivt avgöras i svensk domstol.

Stockholm den 24 november 2008
Styrelsens för Cloetta Fazer AB (publ) särskilda utskott

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Cloetta Fazer skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 24 november 2008 kl 08.00.

Vid frågor kontakta:

Christer Zetterberg, tel +46 8 534 817 02