Allt fler ”bleisures” bland affärsresenärerna

Allt fler affärsresenärer förenar nytta med nöje när de reser I tjänsten. 30 procent stannar borta minst en extra natt för lite egen fritid. “Bleisure” har blivit ett begrepp, framför allt bland födda runt millennieskiftet. Det visar statistik från 3000 affärsresenärer som affärsresebyrån FCM Travel Solutions har sammanställt.

Ungefär hälften av affärsresenärerna i Sverige idag är födda på 60- och 70-talet. I snitt gör de fyra resor varje år och stannar borta i 1-2 nätter. Det är färre än det globala snittet på sex resor och 19 resnätter/år.  Men i takt med att de som är födda runt millennieskiftet blir fler ändrar affärsresandet karaktär.

- Det ökade intresset för ”bleisure” är troligtvis ett resultat av att vi blir allt fler 18-35 åringar på arbetsplatserna. Många av dem ser affärsresandet som en möjlighet att se världen utan att det behöver kosta så mycket. Vi räknar med att fler kommer att kombinera jobb med nöje under affärsresorna när generation y (födda 1982-2002) står för 75 procent av arbetsstyrkan år 2025, säger Bodil Månsson, VD för FCM Travel Solutions i Norden.

Det här ställer nya krav på affärsresebyråerna, som får en större rådgivande roll där de måste kunna möta de stora skillnaderna och kraven från olika typer av affärsresenärer framöver.

85 procent flyger ekonomiklass
Nordiska affärsresenärer är de som bokar mest online, visar FCM:s statistik. Bland nordiska resenärer använder åtta av tio onlinebokning. Och svenskarna toppar med att använda i snitt tre olika reseappar – framför allt för att boka biljetter, för diverse utgifter och för att checka in.

85 procent av de svenska affärsresenärerna flyger ekonomiklass och är nöjda med det. Bara 15 procent bokar business class.

- När vi svenskar reser i tjänsten gör vi sällan så långa resor. De flesta affärsresorna är inom landet eller till storstäder som Oslo, Köpenhamn, London, Helsingfors, Amsterdam och Paris. Det kan förklara att så stor andel väljer ekonomiklass, säger Bodil Månsson.

Globalt väljer 72 procent av affärsresenärerna ekonomiklass, 22 procent reser business class och 3 procent first class. I topp ligger affärsresor till London, Dubai, Singapore, Frankfurt och Sydney.

För mer information kontakta:
Bodil Månsson, VD FCM Travel Solutions Nordic

Om FCM Travel Solutions:

FCM är en ledande global affärsresebyrå som tillhandahåller kompletta affärsreselösningar till medelstora och stora företag. FCM erbjuder global närvaro med lokal, flexibel och personlig service. Vi har ett regionalt fokus med ett globalt nätverk i 90 länder som säkerställer en djup förståelse för varje kunds lokala affärskultur och resemiljö. Vårt moderbolag, Flight Centre Travel Group (FCTG) grundades 1981 och är ett av världens största reseföretag. Med huvudkontor i Australien, är FCTG noterat på den australiensiska börsen och har en årlig omsättning på AUD 18 miljarder (2016).

World Travel Awards har utsett FCM till världens ledande Travel Management Company under sex år i rad (2016, 2015, 2014, 2013, 2012, 2011).

Taggar: