FCM förutspår 2019 års trend för affärsresandet

2019 års agenda för affärsresebyråerna kommer att handla om distribution, data och ”duty of care”. Det spår affärsresebyrån FCM Travel Solutions.

Förändringar inom flygbolagens distribution – drivna av utvecklingen inom NDC - och hotellbranschens uppmuntran till direktbokningar, kan komma att fragmentera affärsresandet och skapa utmaningar för såväl reseansvariga på företagen som deras affärsresebyråer.

Dessutom kommer den fortsatta risken för terrorism, naturkatastrofer och geopolitisk instabilitet, att öka kraven på företagen att ta större ansvar för sina affärsresenärers säkerhet, enligt FCM. Då blir resenärsdata ännu mer centralt och kommer kräva att resebyråerna utvecklar sin informationshantering (MI) för att kunna hantera data från flera olika bokningskällor. Detta för att de i sin tur ska kunna hjälpa företagen att fullfölja sina åtagande gentemot medarbetarna.

-        Företagskunderna kommer inte längre nöja sig med att man bara kan spåra resenärer om alla bokningar har skett direkt via deras resebyrå. Affärsresebyråerna kommer behöva ta in data och bokningar även från andra kanaler, för att hjälpa företagen i deras ansvarstagande kring resenärernas säkerhet, säger Bodil Månsson, Managing Director på FCM Travel Solutions i Norden.

Företagskunderna kommer även förvänta sig en större transparens kring rapportering och analys i takt med att det blir fler datahanteringssystem på marknaden, vilket i praktiken skulle kunna minska resebyråns roll som informationshanterare (MI).

-       Som affärsresebyrå behöver vi anpassa oss till de här utmaningarna och proaktivt ta fram smarta lösningar för att kunna sammanställa komplex affärsinformation på ett kraftfullt sätt, säger Bodil Månsson och fortsätter:

-       2019 blir året då vi kommer ha stort fokus på flygbolagens distribution av priser, i takt med att NDC får allt större inflytande och resemarknaden blir mer splittrad. Därför kommer FCM att investera i NDC, för att säkerställa transparens till våra kunder.  Under första delen av 2019 kommer vi att lansera flera stora förändringar. Vi vill att våra kunder ska se oss som experter som ger råd och vägledning och säkerställer att NDC får en positiv inverkan på deras affärsreseprogram.

FCM förutspår även att resandet kommer att öka såväl till som inom Europa i takt med att fler företag outsourcar företagsfunktioner till länder som t ex Polen – samtidigt som man är medveten om att ekonomisk och politisk instabilitet kan dämpa förväntningarna.

2018 var ett starkt år för FCM Travel Solutions, där företagets globala avkastning ökade med 20 procent och FCM fick nya kunder på samtliga kontinenter.

För mer information, kontakta:
Bodil Månsson, Managing Director FCM Travel Solutions Nordic

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

FCM är en ledande global affärsresebyrå som tillhandahåller kompletta affärsreselösningar till medelstora och stora företag. FCM erbjuder global närvaro med lokal, flexibel och personlig service. Vi har ett regionalt fokus med ett globalt nätverk i 95 länder som säkerställer en djup förståelse för varje kunds lokala affärskultur och resemiljö. Vårt moderbolag, Flight Centre Travel Group (FCTG) grundades 1981 och är ett av världens största reseföretag. Med huvudkontor i Australien, är FCTG noterat på den australiensiska börsen och har en årlig omsättning på AUD 18 miljarder (2016).

World Travel Awards har utsett FCM till världens ledande Travel Management Company under sju år i rad (2017, 2016, 2015, 2014, 2013, 2012, 2011).