Svenska affärsresenärer sviker Storbritannien för Tyskland

Storbritannien tappar och samtidigt stärks Tysklands betydelse bland svenska affärsresenärer i Europa. Det visar en ny rapport där affärsresebyrån FCM Travel Solutions har analyserat samtliga sina bokningar 2018 och jämfört dem med tidigare år. Fortfarande reser dock svenska företag mest till Norge och Danmark.

-       Förändringar i omvärlden påverkar snabbt affärsresandet och de mest bokade destinationerna visar var svenskarna just nu arbetar och gör affärer. Statistiken visar hur Brexit har påverkat affärsresandet. Storbritannien, som har legat i topp flera år i rad, lockar inte affärsresenärer som förr. Samtidigt kan vi se hur Tyskland, Lettland och Italien ökar snabbt jämfört med tidigare år, säger Bodil Månsson, Managing Director på FCM Travel Solutions i Norden.

Den nordiska marknaden är dock fortfarande viktigast för svenska företag. Mest gör man affärer i Norge och Danmark, som toppar både den nordiska och den europeiska affärsrese-listan.

Interkontinentalt är det främst resandet till Kina som har ökat. Idag ligger Kina på en andra plats efter USA. Indien, Japan, Kanada och Australien är alla nya marknader på den interkontinentala top-listan för 2018.

-       Svenska företag blir alltmer internationella och etablerar sig på nya marknader. Extra intressant är att Indien har ökat snabbt. Även att Australien går rätt in på en 10:e plats är lite överraskande, säger Bodil Månsson.

Inom Sverige reser de flesta affärsresenärer till de tre storstäderna Stockholm, Göteborg, Malmö. Men både Karlstad, Sundsvall och Helsingborg har gått förbi Umeå, som tidigare legat på en stabil fjärdeplats.

Hit reser svenska affärsresenärer inom Sverige 2018

9. Hong Kong
  10. Australien

Bodil Månsson, Managing Director FCM Travel Solutions Nordic

FCM är en ledande global affärsresebyrå som tillhandahåller kompletta affärsreselösningar till medelstora och stora företag. FCM erbjuder global närvaro med lokal, flexibel och personlig service. Vi har ett regionalt fokus med ett globalt nätverk i 90 länder som säkerställer en djup förståelse för varje kunds lokala affärskultur och resemiljö. Vårt moderbolag, Flight Centre Travel Group (FCTG) grundades 1981 och är ett av världens största reseföretag. Med huvudkontor i Australien, är FCTG noterat på den australiensiska börsen och har en årlig omsättning på AUD 18 miljarder (2016).

World Travel Awards har utsett FCM till världens ledande Travel Management Company under sju år i rad (2017, 2016, 2015, 2014, 2013, 2012, 2011).

Taggar: