FedEx Express lanserar SenseAware i Europa

En unik tjänst som ger full kontroll av känsliga och värdefulla paket

BRYSSEL, Belgien. 12 februari, 2014 – FedEx Express, ett dotterbolag till FedEx Corp. (NYSE: FDX) och världens största expresstransportföretag, meddelade idag utökningen av den prisbelönta tjänsten, SenseAware, till 14 nya länder i Europa*. FedEx-kunder i Belgien, Italien, Frankrike, Spanien, Schweiz, Nederländerna, Irland, Danmark, Norge, Sverige, Finland, Tjeckien, Polen, Tyskland och Kanada får nu ytterligare kontroll över sina viktigaste, mest värdefulla och tidskänsliga sändningar i nära nog realtid med SenseAware.

Utökningen av tjänsten SenseAware i Europa och Kanada innebär en samordnad lansering av tjänsten FedEx ShipmentWatch. FedEx ShipmentWatch, en tjänst från FedEx Custom Critical, utnyttjar SenseAware för många känsliga sändningar, inklusive engångs- och icke FedEx-sändningar.

SenseAware kombinerar en onlineapplikation med en multisensorenhet för att ge kunder full synlighet och insikt över sändningar som har högt värde eller är känsliga för förändringar i omgivningen såsom ljus eller temperaturförändringar. Förutom platsövervakning kan tjänsten även övervaka temperatur, exponering för ljus, relativ luftfuktighet, stötar och lufttryck. SenseAware 2000 har stöd för en torris-sond som övervakar temperaturer från -80 °C till +60 °C (-112 °F till +140 °F) och en kryogenisk sond som övervakar sändningar från -195 °C till +60 °C (-319 °F till +140 °F) och är speciellt användbar inom hälsovårdsbranschen.

”Eftersom dagens globala affärsvärld ökar i komplexitet är information viktigare än någonsin för organisationerna”, sade Carlo Novi, försäljningsansvarig för HealthCare Solutions, FedEx Express EMEA. ”Tack vare vårt internationella expansionsprogram kan än fler hälsovårdskunder komma åt denna information, vilken ger insikt för bättre, snabbare beslut och hjälper till att identifiera möjligheter som kan öka effektiviteten i leveranskedjorna.”

SenseAware passar för många olika branscher med värdefulla och tidskänsliga produkter såsom luftfart, tillverkning, olja och gas, hälsovård och mode. Tjänsten kan användas för transport av modeartiklar som behöver skyddas mot hög luftfuktighet. SenseAware passar bra för flygplansteknologi som kan skadas om den inte behandlas mycket varsamt.  SenseAware är även gjord för livsviktiga reservdelar som kan orsaka flaskhalsar i leveranskedjan om de försenas eller försvinner.

Kombinerat med ytterligare specialtjänster som FedEx Priority Alert kan FedEx Express erbjuda kunder en komplett helhetslösning som inkluderar temperaturkontrollerad sändning och förpackning av varor, spårning, synlighet och övervakning av sändningar, dokumenterade revisionsspår för regelverken och globalt kunnande för snabb tullklarering.

2013 vann SenseAware-tjänsten Supply Chain Integrity Innovator of the Year-kategorin på Cool Chain Logistics Europe Excellence Awards i Basel, Schweiz.

En aktuell lista på godkända transportörer och länder samt ytterligare information om SenseAware finns på webbplatsen http://www.senseaware.com/

Nira Gale
FedEx Express
ngale@fedex.com

Om FedEx Express

FedEx Express är världens största expresstransportföretag och erbjuder snabba och pålitliga leveranser till över 220 länder och territorier över hela världen. FedEx Express har ett globalt nätverk för snabba leveranser av tidskänsliga sändningar med pengarna-tillbaka-garanti.

Om FedEx Corp.

FedEx Corp. (NYSE: FDX) tillhandahåller ett brett utbud av transport-, e-handels- och företagslösningar för kunder över hela världen. Med en årlig omsättning på 45 miljarder USD kan företaget erbjuda integrerade affärslösningar genom att driva företag som konkurrerar kollektivt och leds gemensamt under det respekterade varumärket FedEx. FedEx rankas ständigt bland världens mest beundrade och pålitliga arbetsgivare vilket inspirerar de mer än 300 000 medarbetarna att fortsätta vara fullt inriktade på säkerhet. Vi är stolta över att följa de högsta möjliga etiska och yrkesmässiga normerna samt att alltid göra vårt yttersta för att tillfredställa kundernas behov. Mer information finns på news.fedex.com.

Taggar: