FedEx firar sin 40-årsdag

Report this content

Företaget som startade branschen för expressförsändelser som skickas över natten fyller 40 år.

Den 17 april 1973 startade FedEx Corp. (NYSE: FDX), då kallat Federal Express, sin verksamhet på Memphis International Airport, med leverans av 186 paket till 25 amerikanska städer.

Idag hanterar FedEx och dess fyra dotterbolag över 9 miljoner paket varje dag via ett högteknologiskt nätverk som förbinder kunder med flyg-, land- och sjötransport i fler än 220 länder och områden världen över.

”Under de senaste 40 åren har våra medarbetare jobbat hårt för att leverera en ovanligt god tjänst till våra kunder”, sa Frederick W. Smith, ordförande och koncernchef, FedEx Corp. ”Idag firar våra 300,000 medarbetare detta jubileum genom att fortsätta att exemplifiera den serviceanda och det engagemang som visar att de senaste 40 åren bara är början på vår framgångssaga.”

Gerald P. Leary, vd, FedEx Express EMEA (Europa, Mellanöstern, indiska subkontinenten och Afrika), som inledde sin karriär för 38 år sedan som kurir, tillade: ”FedEx har en lång och stolt historia på nästan 30 år i Europa. Inte nog med att vi har vad som överlag betraktas som branschens bästa interkontinentala tjänst utan under de senaste 18 månaderna har vi dessutom öppnat fler än 70 nya stationer i hela Europa, gjort stora investeringar i Indien, Mellanöstern och Afrika och fortsatt att utöka vår verksamhet och våra intäkter. Nu siktar vi på ytterligare 40 framgångsrika år!”

FedEx: Igår och idag

Sedan verksamhetsstarten 1973 har FedEx vuxit till både en indikator för den globala ekonomin och en drivande kraft som förbinder 90 procent av världens BNP. 1985 gick starten på reguljära flygningar mellan USA och Europa och bara under de senaste 18 månaderna har FedEx Express i Europa anställt fler än 2 700 nya medarbetare och därmed utökat det totala antalet till 19 910. Dessutom uppgår det totala antalet stationer nu till 175.

I Sverige, där FedEx Express bedriver verksamhet sedan 2002, har företaget nu 230 medarbetare och utgår från sex olika stationer.

Idag omfattar FedEx varierande och kompletterande verksamheter som täcker ett stort spann av logistik- och företagslösningar utformade efter de krav som ställs i dagens globala och lokala handel.

Företaget som utmärkte sig med expressförsändelser över natten har under de senaste fyra årtiondena anpassat sig för att kunna uppfylla kundernas skiftande behov. Den här utvecklingen har gett upphov till en portfölj med en rad olika fraktalternativ för små och stora företag. FedEx har även gått i bräschen i fråga om processer för att förflytta och spåra varor över hela världen.

Redan från början särskilde sig FedEx tack vare företagets innovativa ”nav och eker”-metod för transport och sömlös integrering av moderna IT-system, och lade grunden till ett sofistikerat nätverk med kapacitet att förflytta miljontals paket över hela världen. Den dag när flest försändelser levererats sedan starten för 40 år sedan var den 18 december 2012, och då hanterade FedEx 19,8 miljoner försändelser. FedEx uppskattas ha fraktat över 31 miljarder paket sedan 1973.

För att fira FedEx 40-årsdag har vi sammanställt några av de mest unika och ovanliga händelserna i vårt företags historia. Vi slår vad om att du inte visste det här …

• FedEx transporterade 90 ton delar av båten till utställningen ”Titanic: The Artifact Exhibition”, däribland ett 1 360 kg stycke av fartygets skrov, från Milano, Italien, till Atlanta, Ga., USA, på FedEx Express MD-11 år 2006.
  • FedEx transporterade en läcker försändelse bestående av en tre tons kopia i choklad av katedralen Notre-Dame från mässan Salon du Chocolat i Paris till Chocolate Show Event i New York.
  • FedEx transporterade den ryska kejsarinnan Katarina den storas samling av historiska artefakter från Sankt Petersburg till Memphis för en specialutställning.
  • Det finns över 365 elektriska hybridfordon i FedEx fordonspark. Bränslebesparingen sedan de sattes i drift år 2004 motsvarar över 1,1 miljoner liter bränsle.
  • FedEx transporterade ”Phoenix”-kapseln, en anordning som användes för att rädda 33 gruvarbetare som satt fast i nästan tio veckor i en gruva i Chile. Efter räddningsaktionen skickades kapseln på turné jorden runt, innan den skickades tillbaka till Santiago, Chile.
  • FedEx transporterade 127 lådor historiska Machu Picchu-artefakter från Newark, N.J., USA, till Lima, Peru, där de skulle ställas ut i sitt nya hemmuseum.
  • Sjutton klassiska Ferrari-bilar, värda miljontals dollar, fraktades med FedEx från Bryssel till USA för en bilmässa.
  • FedEx hjälpte till att ge liv åt Hajen genom att transportera stjärnan i filmen, en 4 meter lång tigerhaj från Florida, i en 4,5 m kista till Martha’s Vineyard, Mass., USA, där filmen spelades in 1974.

För mer information om FedEx jubileum, besök:

www.wedigitalnews.com/fedex

För mer information, kontakta:

Gregory Morsbach
Extern kommunikationschef
gmorsbach@fedex.com

Om FedEx Express

FedEx Express är världens största företag inom expresstransport och tillhandahåller snabb och tillförlitlig leverans till fler än 220 länder och territorier världen över. FedEx Express använder sig av ett globalt flyg- och landnätverk för att påskynda leveransen av tidskritiska försändelser inom angiven leveranstid och pengarna-tillbaka-garanti.

Om FedEx Corp.

FedEx Corp. (NYSE: FDX) tillhandahåller en omfattande portfölj med transport-, e-handels- och företagstjänster till kunder och företag i hela världen. Företaget, vars årsintäkter uppgår till 44 miljarder dollar, erbjuder integrerade verksamhetsapplikationer genom företag som konkurrerar på lokal nivå och förvaltas gemensamt, under det ansedda varumärket FedEx. FedEx rankas alltid bland världens mest beundrade och betrodda arbetsgivare och inspirerar sina fler än 300,000 medarbetare att hålla sig absolut och fast fokuserade på säkerheten, högsta möjliga etiska och yrkesmässiga normer och kundernas och samhällets behov. För mer information, besök news.fedex.com.

Taggar: