2018 års deltagare i Female Leader Engineer klara

Årets deltagare i utmärkelsen Female Leader Engineer är nu utvalda. Efter en gedigen ansökningsprocess kan vi stolt presentera 20 kompetenta kvinnor som under hösten får chansen att utvecklas personligt och i sitt ledarskap, samt knyta nära kontakt med stora svenska industribolag.

Från nästan hundra sökande kvinnliga studenter har de 20 deltagarna noggrant valts ut baserat på sina ambitioner och erfarenhet av att leda, och viljan att vara med och utveckla svensk industri.

Alla sex medverkande universitet KTH, Chalmers, Tekniska Högskolan vid Linköpings universitet, Luleå tekniska universitet, Lunds tekniska högskola och Uppsala universitet finns representerade bland deltagarna.

En intensiv period innehållande bland annat exklusiva studiebesök på alla partnerföretag, intervjuer, inspirations- och utbildningsträff med Kvinnokompetensen samt en första kväll med nätverket Female Leader Engineer Alumni har nu kickat igång. Vem av deltagarna som blir Årets Female Leader Engineer kommer att tillkännages i samband med prisceremonin som äger rum den 21:e november. Vinnaren får ett skräddarsytt traineeprogram på tre av de åtta partnerbolagen Ericsson, Fortum, Sandvik, Scania, Skanska, SSAB, Stora Enso och Volvo Cars.

"Efter många månader av förberedelser tillsammans med våra partnerbolag så känns det jätteroligt att äntligen få träffa årets deltagare i Female Leader Engineer. Känslan när en träffar dem är att det finns hopp för framtiden, för med dessa kvinnor vid rodret så kommer välbehövliga förändringar verkligen att ske. Det är ett privilegium att få möta och följa deltagarna." säger Lisa Guldstrand, Project and Talent Manager på Female Leader Engineer.

Årets deltagare är:

• Hanna Lycken, Uppsala universitet
  • Clara Engman, Uppsala universitet

Om oss

Programmet Female Leader Engineer drivs av företaget Magent AB som arbetar för att makten i näringslivet ska vara jämnt fördelad mellan män och kvinnor. Ett jämställt näringsliv ökar företagens konkurrenskraft och bidrar till en bättre tillvaro för den enskilda individen. På så sätt är vi övertygade om att ett jämställt näringsliv är ett steg på vägen till ett bättre samhälle för oss alla.  Magent verkar genom de tre programmen Female Leader Engineer, Female Digital Engineer och Female Technical Engineer samt genom respektive alumninätverk för programmen. Magent arbetar även med rekrytering genom CoGig.