Female Leader Engineer tar emot en donation på 130 000 kronor från Atlas Copco

Report this content

För att nå ökad jämställdhet i styrelser och ledningsgrupper krävs att näringslivet bygger en grund hela vägen från unga chefer och uppåt. Det krävs också att näringslivet identifierar, bjuder in och stöttar högpresterande individer redan från högskolan. För att stötta utvecklingen mot en jämnare könsfördelning inom ingenjörsyrket, samt synliggöra kvinnliga ingenjörer som förebilder inom ledarskap, har Atlas Copco AB beslutat att donera 130 000 kronor till Female Leader Engineer.

Female Leader Engineer arbetar med att identifiera högpresterande nyexaminerade kvinnliga civilingenjörer i Sverige, med att skapa medvetenhet kring jämställdhetsfrågorna, och med att utmana strukturella förväntningar på kvinnor i karriären. Ett jämställt näringsliv ökar även företagens konkurrenskraft och bidrar till en bättre tillvaro för den enskilda individen.

”Det känns såklart väldigt roligt att vi får motta pengar från stiftelsen. Vi är 20 personer som utöver våra ordinarie jobb arbetar för en jämn maktbalans i näringslivet och det känns fantastiskt när någon vill bidra till detta. Vi är väldigt glada för det ekonomiska tillskottet som vi får från Atlas Copco. Nu har vi möjlighet att satsa mer på utveckling av vår organisation, på vårt alumninätverk, och på utbildning för att i framtiden kunna åstadkomma ännu mer i linje med vår vision.” säger Madelen Porserud, en av initiativtagarna till Female Leader Engineer och medlem i styrgruppen.