Female Leader Engineer välkomnar nu ansökningar från sex av Sveriges största tekniska universitet

Genom utmärkelsen Female Leader Engineer får kvinnliga ingenjörsstudenter varje år chansen att göra en personlig utvecklingsresa och samtidigt lära känna de stora industribolag som är samarbetspartners i utmärkelsen. Ingenjörsstudenter från Kungliga Tekniska Högskolan, Chalmers Tekniska Högskola, Lunds Tekniska Högskola, Linköpings universitet samt Luleå Tekniska Universitet har sedan tidigare möjlighet att söka. Female Leader Engineer är stolta över att i år även ta emot ansökningar från Uppsala universitet.

Utmärkelsen Female Leader Engineer tilldelas varje år en kvinnlig civilingenjörsstudent som utmärkt sig i problemlösning och sitt sätt att leda människor. Vinnaren får ett skräddarsytt traineeprogram och alla deltagare får en chans till personlig utveckling samt en nära kontakt med våra partnerföretag Ericsson, Fortum, Sandvik, Scania, Skanska, SSAB, Stora Enso och Volvo Cars genom hela utmärkelsen. Nytt för i år är att när ansökan öppnar den 20:e augusti så har ingenjörsstudenter från Uppsala universitet chansen att söka för första gången.

”Vi ser samarbetet med Female Leader Engineer som en bra möjlighet för våra kvinnliga studenter att komma i kontakt med Sveriges stora industribolag, samt det nätverk av kvinnliga ingenjörer som Female Leader Engineer har. På sikt hoppas vi även att samarbetet kan locka fler tjejer till våra 13 ingenjörsutbildningar.” Så säger Maria Strömme, professor i Nanoteknologi vid Uppsala Universitet.

För att sprida medvetenhet kring utmärkelsen kommer Female Leader Engineer att hålla en lunchföreläsning den 15 maj på Uppsala universitet.

Om oss

Programmet Female Leader Engineer drivs av företaget Magent AB som arbetar för att makten i näringslivet ska vara jämnt fördelad mellan män och kvinnor. Ett jämställt näringsliv ökar företagens konkurrenskraft och bidrar till en bättre tillvaro för den enskilda individen. På så sätt är vi övertygade om att ett jämställt näringsliv är ett steg på vägen till ett bättre samhälle för oss alla.  Magent verkar genom de tre programmen Female Leader Engineer, Female Digital Engineer och Female Technical Engineer samt genom respektive alumninätverk för programmen. Magent arbetar även med rekrytering genom CoGig.