Femman skapar urban shoppingupplevelse i kärnan av Göteborg

Femman - en av Göteborgs mest centrala handelsplatser - ska få ett rejält ansiktslyft. En ombyggnation ska tillsammans med nya butikskoncept och en uppdaterad visuell identitet ge Göteborg och dess besökare en inspirerande mittpunkt i staden, med fokus på mode, mat och livsstil. Projektet har under våren inletts med Femmans övre plan, som beräknas vara färdigt i början av 2016. Redan nu kan man presentera tre nytillskott till butiksutbudet i form av Odd Molly, Naked Juicebar och Rituals.

Genom att samla ett stort urval av välkända varumärken med spännande café- och restaurangkoncept vill Femman bli en självklar mötesplats för de som söker en inspirerande och urban shoppingupplevelse. Upprustningen planeras vara klar 2017, men man kan redan nu följa framstegen på Femmans övre plan. Tidigare i juni öppnade till exempel Naked Juicebar - ett grab & go-koncept för färska juicer och smoothies, hälsosamma luncher och naturliga snacks.

– Vårt koncept lirar perfekt med Femmans moderna vision, och vi ser fram emot att få servera vår helhetsupplevelse till både nya och gamla kunder i en inbjudande och dynamisk miljö, säger Cornelia Bogdon, Franchise- och etableringsansvarig på Naked Juicebar.

Det populära skönhets- och livsstilsvarumärket Rituals öppnar i mitten av augusti, medan Odd Molly har premiär för sin nya butik idag, 25 juni.

– Vår nya butik visar upp en helhetsbild av Odd Molly i en miljö som speglar våra värderingar. Odd Molly är ett väletablerat varumärke som alltid fokuserar på att blicka framåt, så det passar oss väl att vara en del av Femmans nysatsning från start, säger Anna Löfgren, Projektansvarig för etableringar på Odd Molly.

Förutom nytillskotten till Femmans övre plan har även flera av de befintliga hyresgästerna valt att göra nysatsningar i Femman, däribland Gina Tricot som redan har slagit upp portarna till sin nya butik. Även JC och Saint Tropez kommer att bygga helt nya butiker.

– Femman har ett av Göteborgs allra bästa lägen, oavsett om man bor centralt, utanför staden eller är turist. Vi vill skapa en öppen miljö full av personlighet och storstadskänsla, som ger våra besökare både en förhöjd upplevelse och närhet till alla de andra nöjen och upplevelser som Göteborgs innerstad har att erbjuda, säger Cathrine Söderström, Chef för affärsutveckling butik på fastighetsbolaget Hufvudstaden i Göteborg.

Varje år strömmar drygt 11,5 miljoner besökare genom Femman som slog upp sina portar 1972. Idag rymmer gallerian ett 60-tal butiker, caféer och restauranger på en yta av ca 19 000 kvadratmeter.

Skissbild: Tomorrow och wester+elsner

Lotta Brattin, Ibeyostudio
lotta@ibeyostudio.se

Louise Kihlberg, Marknadschef Hufvudstaden
louise.kihlberg@hufvudstaden.se

Femman - den urbana gallerian mitt i Göteborg. På tre plan samlas attraktiva varumärken, caféer och restauranger som H&M, MQ, Gina Tricot, JC, Odd Molly och Naked Juicebar m.fl. I den 19 000 kvm stora gallerian finns 65 butiker, restauranger och caféer som årligen attraherar cirka 11,5 miljoner besökare. Välkommen till Femman!

Citat

Vår nya butik visar upp en helhetsbild av Odd Molly i en miljö som speglar våra värderingar. Odd Molly är ett väletablerat varumärke som alltid fokuserar på att blicka framåt, så det passar oss väl att vara en del av Femmans nysatsning från start.
Anna Löfgren, Projektansvarig för etableringar på Odd Molly.
Vårt koncept lirar perfekt med Femmans moderna vision, och vi ser fram emot att få servera vår helhetsupplevelse till både nya och gamla kunder i en inbjudande och dynamisk miljö.
Cornelia Bogdon, Franchise- och etableringsansvarig på Naked Juicebar.
Femman har ett av Göteborgs allra bästa lägen, oavsett om man bor centralt, utanför staden eller är turist. Vi vill skapa en öppen miljö full av personlighet och storstadskänsla, som ger våra besökare både en förhöjd upplevelse och närhet till alla de andra nöjen och upplevelser som Göteborgs innerstad har att erbjuda.
Cathrine Söderström, Chef för affärsutveckling butik på fastighetsbolaget Hufvudstaden i Göteborg.