Fennias och Fennia Livs delårsrapport den 30 juni 2015

Fennia

– Bolagets resultatutveckling var gynnsam och motsvarade målsättningarna. De projekt som riktar sig mot utveckling av den grundläggande affärsverksamheten framskred enligt plan och dessutom förbättrade placeringsverksamhetens goda resultat rörelsevinsten, säger vd Antti Kuljukka. Allt fler privathushåll valde Fennias försäkringsskydd och antalet privatkunder fortsatte att öka. Det fungerande och framgångsrika samarbetet med Danske Bank har på ett betydande sätt understött att nya privathushållskunder har överfört sina försäkringar till Fennia, fortsätter Kuljukka.

Ömsesidiga Försäkringsbolaget Fennias premieinkomst från direktförsäkringen ökade under början av året och var 294 miljoner euro (290 mn euro). Bolagets totalkostnadsprocent minskade och var 99,7 procent (101,4 %). Skadekvoten var 74,6 procent (75,7 %) och driftskostnadsprocenten 25,1 procent (25,8 %).

Nettoavkastningen på bolagets placeringsverksamhet var 3,9 procent (6,2 % 12/2014). Vid slutet av juni var placeringarnas värde 1 620 miljoner euro (1 496 mn euro 12/2014).

Bolagets rörelsevinst var 75 miljoner euro (59 mn euro). Solvenskapitalet steg till 599 miljoner euro (559 mn euro 12/2014). Solvensprocenten (solvenskapitalet i förhållande till intäkterna av premieinkomsten) var 141,0 procent (133,8 % 12/2014).

– Trots den osäkra ekonomiska situationen i Finland tror jag att hela årets resultat kommer att vara på en god nivå och vi fortsätter att utveckla den grundläggande affärsverksamheten och tjänsterna enligt plan, säger Kuljukka.

Fennia Liv

– Ökningen av kapitalförvaltningsverksamheten, som vi nådde tillsammans med våra kompanjoner, fortsatte kraftigt, säger Fennia Livs vd Seppo Rinta. Utvecklingen av riskförsäkringar och pensionsförsäkringar som tecknats av företag var även mycket positiv, fortsätter Rinta.

Försäkringsaktiebolaget Fennia Livs premieinkomst under början av året var 98 miljoner euro (67 mn euro).

Nettoavkastningen på bolagets placeringsverksamhet var 4,8 procent (7,4 % 12/2014). Vid slutet av juni var placeringarnas värde 753 miljoner euro (721 mn euro 12/2014). Dessutom uppgick de medel som utgör täckning för fondförsäkringar till 662 miljoner euro (511 mn euro 12/2014).

Fennia Livs driftskostnader var 7,0 miljoner euro (6,2 mn euro).

Fennia Livs rörelsevinst var 50 miljoner euro (11 mn euro). Solvenskapitalet steg till 181 miljoner euro (161 mn euro 12/2014) och solvensnivån till 24,6 procent (23,4 % 12/2014).

Siffrorna är oreviderade.

Bilagor:

Fennias och Fennia Livs resultatanalys och nyckeltal 30.6.2015 (pdf)

Ytterligare uppgifter:

Fennia: verkställande direktör Antti Kuljukka, tfn 010 503 6600, kommunikationsdirektör Eliisa Anttila, tfn 010 503 6961, 050 598 9769

Fennia Liv: verkställande direktör Seppo Rinta, tfn 010 503 7908

Fenniakoncernen

Fennia är ett ömsesidigt skadeförsäkringsbolag som ägs av kunderna. Specialaffären för försäkringar, Fennia, erbjuder företag, företagare och privathushåll de försäkringstjänster de behöver. Till Fenniakoncernen hör skadeförsäkringsbolaget Fennia, livförsäkringsbolaget Fennia Liv och Fennia Kapitalförvaltning. Fennia Liv är Ömsesidiga Försäkringsbolaget Fennias dotterbolag med 100 procents ägarandel.