Fennovoimas kärnkraftverk till Norra Finland

Fennovoima har härefter två alternativa placeringsorter för sitt kärnkraftverk: de i Norra Finland belägna Pyhäjoki och Simo. Fennovoima har idag den 11 december genom ett brev till arbets- och näringsministeriet preciserat sin kärnkraftverksansökan, där bolaget meddelar att Strömfors inte längre är en alternativ ort för Fennovoimas kärnkraftverk. Fennovoima har i över två års tid ingående utrett saker som berör säkerheten, miljön, samhället samt byggandet och driften för projektet på placeringsorterna. På basen av utredningarna har bolaget efter hand uteslutit alternativ bland placeringsorterna för projektet. Från början var över 40 olika platser i Finland med, och nu alltså två kommuner i Norra Finland. Strålsäkerhetscentralens utlåtande i oktober bekräftade att de norra orterna lämpar sig som placeringsorter för ett kärnkraftverk. Grundandet av en ny kärnkraftsort sprider geografiskt på elproduktionen och förbättrar Finlands försörjningsberedskap. Det här har bland annat Försörjningsberedskapscentralen konstaterat i ett utlåtande om Fennovoimas projekt. Pyhäjoki och Simo samt de kringliggande kommunerna stöder starkt Fennovoimas projekt och vill ha ett kärnkraftverk på sitt område. Strömfors är åter från början av 2010 en del av nya Lovisa stad, och det finns inte ett tillräckligt stabilt stöd för att öppna ett andra kärnkraftsområde inom stadens gränser. Fennovoima skulle behöva Lovisa fullmäktiges och hela samhällets stöd under kommande år och årtionden. Man har besvärat sig över Strömfors kommuns och Lovisa stads tidigare gjorda beslut att stöda Fennovoimas och Fortums projekt till Helsingfors förvaltningsdomstol, vars beslut väntas inom kort. Ifall man besvärar sig över besluten till högsta förvaltningsdomstolen kommer statsrådets beslutsprocess angående kärnkraftsansökningarna att förlängas utöver det planerade. Fennovoima vill å sin sida skapa förutsättningar för att processen kan fortsätta enligt regeringens ursprungliga tidtabell. Planläggningen och de tekniska utredningarna fortsätter i Pyhäjoki och Simo. Fennovoima väljer slutligen placeringsort för sitt kärnkraftverk på basen av statsrådets principbeslut. Statsrådet väntas besluta om erhållaren eller erhållarna av principbeslutet i början av år 2010 och riksdagen väntas behandla saken senare samma år. Tilläggsuppgifter: Verkställande direktör Tapio Saarenpää, tel. 020 757 9202 Kommunikationsdirektör Maira Kettunen, tel. 020 757 9213 www.fennovoima.fi