Fennovoimas pressmeddelande 20.2.2009

FENNOVOIMAS PROJEKT FORTSKRIDER MED BEHANDLINGEN AV ANSÖKAN OM PRINCIPBESLUT

Arbets- och näringsministeriet gav idag den 20 februari sitt slututlåtande om Fennovoimas miljökonsekvensbedömningsbeskrivning. Kontaktmyndighetens utlåtande avslutar Fennovoimas MKB-förfarande som inleddes den 30 januari 2008. Fennovoima genomförde miljökonsekvensbedömningen på tre alternativa förläggningsorter, Pyhäjoki, Simo och Strömfors. Som Fennovoimas konsult vid MKB-förfarandet fungerade Pöyry Energy Oy.

I sitt utlåtande konstaterar ministeriet att Fennovoimas MKB-beskrivning täcker de lagstadgade innehållskraven och har sammanställts i enlighet med MKB-lagstiftningen. Ministeriet gav sitt slututlåtande på basen av de erhållna utlåtandena. Flera av de av cirka 80 utomstående avgivarna av utlåtanden har konstaterat att MKB-beskrivningen är uttömmande och kompetent sammanställd. Ministeriet konstaterar detsamma i sitt utlåtande även om det begär tilläggsutredningar.

De i slututlåtandet begärda tilläggsutredningarna och preciseringarna av miljökonsekvensbedömningen och informationen i dess underliggande utredningar kommer Fennovoima att tillställa ministeriet i enlighet med den överenskomna etappvisa tidtabellen. Ministeriet har begärt att den största delen av tilläggsutredningarna skall lämnas in senast den 9.4.2009. Tilläggsutredningarna bifogas till behandlingen av ansökan om principbeslut.

Fennovoimas projekt fortskrider nu till skedet för utlåtandena om principbeslutsansökan. Arbets- och näringsministeriet begär utlåtanden av de alternativa förläggningskommunernas kommunfullmäktige, flera olika ministerier samt andra myndigheter och sammanslutningar.

Kontaktmyndigheten kommer att ordna publika kungörelser om Fennovoimas projekt på tre alternativa förläggningsorter under våren 2009.

Tilläggsinformation: Byggnadsdirektör Timo Kallio, tfn 020 7579 207