Fennovoimas pressmeddelande 30.1.2008

FENNOVOIMAS MKB-PROGRAM TILL MINISTERIET

Fennovoima Oy har i dag till arbets- och näringsministeriet lämnat in ett program för bedömning av miljökonsekvenserna (MKB-program) av ett nytt kärnkraftverk som eventuellt ska uppföras i Finland.

Utifrån MKB-programmet samt de synpunkter och utlåtanden som avgetts om programmet, upprättar Fennovoima under slutet av året en slutgiltig rapport om projektets miljökonsekvenser, alltså en MKB-beskrivning. Där utvärderas projektets konsekvenser för bland annat luftkvaliteten, vattendragen, jordmånen, växtligheten och djuren samt för landskapet och den bebyggda miljön.

Kärnkraftverkets möjliga förläggningsplatser är områdena Norrskogen och Kilgrund i Kristinestad, Hanhikivi i Pyhäjoki, Kampuslandet och Gäddbergsön i Strömfors samt Karsikko och Laitakari i Simo. Fennovoima undersöker vid MKB-förfarandet ett kärnkraftverk med en effekt på 1 500 - 2 500 megawatt , som kan bestå av en eller två anläggningsenheter samt det slutförvaringsutrymme för låg- och medelaktivt avfall som ska användas.

Arbets- och näringsministeriet samt Fennovoima arrangerar i samtliga alternativa kommuner informations- och diskussionsmöten öppna för allmänheten i februari 2008. Ministeriet sammanställer de utlåtanden och synpunkter som framförts om projektet.

Fennovoima inrättar lokalkontor på alla fyra orter samt informerar aktivt hushållen i området om projektet och MKB-förfarandet.

MKB-beskrivningen skall enligt planerna vara färdig hösten 2008. Då arrangerar ministeriet och Fennovoima möten för allmänheten i alla fyra kommuner och Fennovoima ger ut information om bedömningens resultat till hushållen.

Det är meningen att MKB-förfarandet ska vara slutfört under första kvartalet 2009. Fennovoima lämnar därefter en ansökan om principbeslut för byggande av kärnkraftverk till statsrådet.

Mera information: miljöchef Marjaana Vainio-Mattila, 020 757 9206 och kommunikationsdirektör Pasi Natri, 020 757 9204 eller 040 511 7796

Programmet har tryckts på finska, svenska och engelska. En internationell sammanfattning har upprättats på 11 språk. Dessutom har en broschyr gjorts på finska och svenska.

Alla publikationer kan beställas avgiftsfritt på adressen info@fennovoima.fi eller per telefon 020 757 9200. Publikationerna finns även på www. fennovoima.fi.