Kärnkraftverksofferter till Fennovoima

31.1.2012

Fennovoima har fått offerter gällande Hanhikivi 1 (HA1) -kärnkraftverksenheten som kommer att byggas i Pyhäjoki. Bolaget tog idag emot kärnkraftverkets kommersiella offerter. De tekniska offerterna mottogs redan tidigare i januari och Fennovoima har redan inlett evalueringen av dem. Offerterna gäller reaktor- och turbinanläggningarnas leverans och byggande.

Leverantörskandidaterna för kärnkraftverket är franska Areva med sin EPR-anläggning och japanska Toshiba med sin ABWR-anläggning. Fennovoima valde Areva och Toshiba som alternativa anläggningsleverantörer för kärnkraftverket redan år 2008 och har sedan dess genomfört tekniskt utvecklingsarbete med båda bolagen.

I Arevas alternativ levereras turbinen av antingen Alstom eller Siemens med vilka Fennovoima också har utfört tekniskt utvecklingsarbete. Toshiba ansvarar själv för både reaktorns och turbinens leverans.

Anläggningsleverantören väljs år 2012 eller 2013. Samtidigt bestäms också kärnkraftverkets leveransmodell, alltså vilka arbeten som anläggningsleverantören ansvarar för. Fennovoimas byggnadstidtabell för kärnkraftverket preciseras i samband med förhandlingarna med anläggningsleverantören och i leveransavtalet.

Utanför de erhållna offerterna är alla infrastrukturarbeten såsom schaktning, sprängning och vattenbyggnadsarbeten som utförs före Hanhikivi 1 -kärnkraftverksenheten börjar byggas. Dessutom är bland annat kontorsbyggnaden, besökscentret och bostadsområdet för cirka 1000 arbetare utanför offerterna. Fennovoima fungerar som byggherre för arbetena som inte ingår i den egentliga anläggningsleveransen.

Fennovoimas kärnkraftverk byggs på en ny förläggningsort. Således bereds området först. De förberedande arbetena inkluderar bland annat byggandet av en ny väg och anslutning av kommunaltekniken. Som bäst pågår preciserande miljöundersökningar på Hanhikivi udde.

Speciellt i Pyhäjoki och i övriga Norra Österbotten pågår ett flertal projekt med avsikten att hjälpa regionens företag och offentliga sektor att förbereda sig för byggandet av kärnkraftverket.

Det kommande kärnkraftverkets elström säljs i sin helhet till Fennovoimas 70 ägare för självkostnadspris.

Tilläggsinformation:

Kommersiell direktör: Jussi Teijonsalo, tfn 020 757 9204