Pressmeddelande: Fennovoimas mål är att öka konkurrensen

8.2.2008

FENNOVOIMAS MÅL ÄR ATT ÖKA KONKURRENSEN

Energibolaget Fennovoimas delägare behöver konkurrenskraftig el med ett stabilt pris för sin verksamhet i Finland. Fennovoimas delägare representerar i stor omfattning det finländska samhället. Delaktiga är 64 företag inom industrin, handeln och servicebranschen samt kommunala elverk.

Ett viktigt mål för Fennovoima är att öka konkurrensen på elmarknaden. Konkurrens ligger i både elkonsumenternas och hela det finländska samhällets intresse. Utgående ifrån detta är Fennovoima villigt att delta i ett öppet och uppbyggande samarbete.

Näringsminister Mauri Pekkarinen framförde igår önskemålet att alla eventuella ansökningar om principbeslut gällande nya kärnkraftverk skall behandlas samtidigt. Fennovoima välkomnar ministerns utlåtande. Vi anser att man därigenom på bästa sätt kan utföra den lagstadgade utvärderingen av samhällets helhetsintresse.

Fennovoima lämnar en ansökan om principbeslut gällande ett kärnkraftverk till statsrådet i början av år 2009.

+++

Mera information: verkställande direktör Tapio Saarenpää, 020 757 9202, och kommunikationsdirektör Pasi Natri, 040 511 7796