Statsrådet beviljade Fennovoima kärnkraftstillstånd

6.5.2010

Statsrådet har beviljat Fennovoima ett principbeslut om byggandet av ett kärnkraftverk. Statsrådet fattade sitt slutgiltiga beslut i dag den 6 maj efter att ha offentliggjort sina riktlinjer i frågan i april. Fennovoima möter med tacksamhet statsrådets uppfattning om att bolagets kärnkraftsprojekt är förenligt med det finländska samhällets bästa. Bolagets aktieägare är i trängande behov av egen elektricitet till rimligt pris, varför Fennovoima är synnerligen viktigt för dem. − Vi är nöjda och glada över det förtroende som statsrådet visar oss, och vi hoppas att riksdagen kommer till samma slutsats. Vi aktieägare i Fennovoima har oeftergivligt förbundit oss till detta för oss så livsviktiga projekt och vill snabbt skrida till verket, säger Juha Rantanen, Fennovoimas styrelseordförande. Fennovoima, som grundades 2007, har 64 aktieägare – handels- och industriföretag samt tiotals lokala elbolag. Som expertpartner till stöd för sin egen kompetens valde de finländska grundande företagen ett av världens största energibolag, E.ON. I sitt principbeslut anger statsrådet som riktlinjer att Fennovoima måste ansöka om bygglov för sitt kärnkraftverk inom fem år och precisera sina planer på slutförvaring av bränsleavfallet inom sex år. Om riksdagen beviljar Fennovoima ett principbeslut kommer bolaget att utreda möjligheterna att samarbeta med dem som för närvarande är ansvariga för att sköta kärnavfallshanteringen. Om ett samarbete är omöjligt kommer Fennovoima att planera en egen anläggning för slutförvaring. Fennovoima lämnade en ansökan om principbeslut till statsrådet i januari 2009. Strålsäkerhetscentralen gav ett godkännande utlåtande om ansökan samma år. Om riksdagen fastställer statsrådets principbeslut, kommer bolaget att bygga kärnkraftverket i antingen Pyhäjoki eller Simo i norra Finland. I vardera kommunen vill en klar majoritet av invånarna och beslutsfattarna att Fennovoima uppför sitt kärnkraftverk i området. Areva eller Toshiba kommer att utses till reaktorleverantör. Fennovoima utser platsen för sitt kärnkraftverk senast i början av 2011. Avsikten är att schaktningsarbetena på den ort som utses ska inledas 2012 och byggandet av kärnkraftverket 2014. Målet är att Fennovoimas kärnkraftverk ska producera el 2020. Närmare upplysningar: Verkställande direktör Tapio Saarenpää, tfn 020 757 9202 Kommunikationsdirektör Maira Kettunen, tfn 020 757 9213 www.fennovoima.fi