Svenskt mobilspel utbildar tysk läkemedelsindustri

Report this content

Det svenska mobilspelet ”Quizkampen på jobbet” breddas nu till både nya kunder och nya användare. Sedan tidigare används till exempel ”Quizkampen på jobbet” både i läkarutbildningen vid Uppsala universitet och när den franska energikoncernen EDF vill bygga företagskännedom hos sina  nyanställda. Nu har Quizkampen på jobbet även introducerats i läkemedelsindustrin i Tyskland.

Det är ett av världens största läkemedelsföretag som låter omkring 5 000 anställda delta i spelet, där de tävlar mot varandra, samtidigt som de lär sig mer om sitt företag.

”Quizkampen på jobbet” är uppbyggt som en frågesport med skräddarsydda frågor, som till exempel kan användas för utbildning av studenter eller medarbetare inom ett företag eller en organisation. Det är en variant på det populära mobilspelet ”Quizkampen”, som har skapats av det stockholmsbaserade företaget FEO Media och har mer än 70 miljoner användare i fler än 20 länder.

- Nu kommer förfrågningarna in direkt till oss utan att vi ens marknadsför spelet, säger Robert Chirico Willstedt, grundare av FEO Media och ansvarig för lanseringen av "*Quizkampen på jobbet".

Företagen och utbildningsinstitutionerna  kan själva välja teman och frågor till frågesporten, med hänsyn till vad de vill att medarbetarna ska lära sig och engagera sig i. Medarbetarna vid läkemedelsföretaget har tillgång till frågor i olika kategorier, som handlar om företaget, dess produkter och den lokala verksamheten.

”Quizkampen” är sedan länge ett stort och etablerat mobilspel med många miljoner användare i Tyskland, där det också har utvecklats till att bli en TV-show. Därför är det ett naturligt, men ändå viktigt steg för FEO Media, att det kommer till användning i professionella sammanhang i Tyskland, säger Robert Chirico Willstedt.

Robert Chirico Willstedt, 073-930 64 66, robert@feomedia.se

Om FEO Media:
FEO Media AB är ett svenskt företag som huvudsakligen arbetar med att utveckla mobilspel. FEO Media är internationellt verksamt och står bland annat bakom spelet Quizkampen (QuizClash), som finns i flera lokalt språkanpassade versioner. Andra produkter är spelet Pixduel, som finns i USA och Storbritannien, samt en variant av Quizkampen, kallad Quizkampen på jobbet (QuizClash Enterprise), där speltekniken används vid utbildning inom företag och utbildningsinstitutioner . Bolaget har huvudkontor i Stockholm. Mer information finns på: www.feomedia.com

Snabbfakta

Det svenska mobilspelet ”Quizkampen på jobbet”, som tidigare både används i läkarutbildningen vid Uppsala universitet och när den franska energikoncernen EDF vill bygga företagskännedom hos sina nyanställda introducerats nu även i läkemedelsindustrin i Tyskland.