• Ferrero/

Den sagolika julen – Ferrero introducerar vackra dekorationstips för den mest stämningsfulla tiden på året

Report this content

Ferreros dekorationstips ger nya inspirerande idéer för den vackraste och mest stämningsfulla tiden på året. Säsongens juldekorationer är inspirerade av sagornas magiska värld, där lekfulla accessoarer, naturelement och vackra föremål står i centrum.

Det var en gång en riktig sagolik jul … med snöiga vackra vinterlandskap, snökristaller på fönstren, julljus och ett vackert dekorerat julbord med godsaker, färger, mönster, dofter och smaker som väcker barndomsminnen till liv.

Årets juldekorationer kommer i många olika färger, former och stilar. Nästan alla material är tillåtna, men de som toppar listan är fortfarande klassiska naturprodukter som mossa och grenar. Andra populära material i år är papper, glas, kristall, ull och garn. Ny inspiration till spännande juldekorationer kommer med material som gamla frimärken, maskeringstejp och överblivna tapeter. Med sigillack kan ett enkelt paket förvandlas till ett mästerverk.

Ferrero, som står bakom de italienska läckerheterna Ferrero Rocher och Raffaello, vill med sina designtips inspirera till kreativa idéer och visa hur enkelt det är att skapa vackra och fantasifulla juldekorationer själv. Oavsett om det är inspiration till att dekorera ett elegant festbord, att skapa en kärleksfull presentförpackning eller speciella adventdekorationer. Alla tips och dekorationer är lätta att genomföra med lättillgängligt material som ofta redan finns i hemmet.

– Vi ser att många gillar att duka och dekorera med våra fina praliner till jul och nyår, och det är något vi har tagit fasta på i vår julkampanj där vi tipsar om olika pyssel och dekorationsidéer. Vår klassiker Ferrero Rocher är väldigt populär också i Sverige och har för många blivit ett givet inslag till jul. Men även våra andra praliner går mycket bra, som pralinasken Ferrero Collection som har ökat med 56 procent i försäljning på två år, och är nu den sjätte bäst säljande mixade pralinasken i Sverige, säger Pernilla Wennerberg, produktchef, på Ferrero Scandinavia.

Det sägs att ordet pralin kommer från Ludvig XIV:s fältmarskalk och minister César de Choiseul, greve av Plessis-Praslin. Han var känd som en finsmakare vid det franska hovet i mitten av 1600-talet och hans köksmästare kom på idén att rosta mandlar, doppa dem i karamellsocker och sedan täcka dem med en chokladglasyr. Dessa läckerheter gjorde stor succé och kallades av hela hovet för praliner.

Produkter

• Ferrero Rocher är en kombination av krämig mjölkchoklad, hel hasselnöt och ett lätt, krispigt kex, täckt av hackade hasselnötter.
  • Raffaello är en pralin, utan choklad, som består av en kalifornisk vit sötmandel omgiven av en krämig fyllning och ett tunt kexlager, och därefter täckt av kokosflingor.
  • Ferrero Rondnoir är en mörk chokladpralin och består av krispigt kex med mild krämighet mot en kärna av exklusiv mörk chokladfondant.
  • Ferrero Collection är ett urval av de mest exklusiva Ferrero-pralinerna: Ferrero Rocher, Ferrero Rondnoir och Raffaello.

Inköpsställen & pris

Ferrero Rocher finns året runt i välsorterade livsmedelsbutiker. Raffaello och Ferrero Collection är säsongsprodukter och säljs främst under jul och påsk. Cirkapriser i butik inklusive moms: Raffaello (15-pack) ca 34,90 kr; Ferrero Collection (32-pack) ca 99 kr; Ferrero Rocher (16 pack) ca 40 kr; Grand Ferrero Rocher (125 g) ca 49,90 kr.

Mer information

För mer info kontakta gärna Pernilla Wennerberg, produktchef, Ferrero Scandinavia AB, tel. 070-958 31 38, e-post
 pernilla.wennerberg@ferrero.com www.ferrero.se

Pressbilder, med mera

Högupplösta pressbilder med olika idéer för dekor och julpynt finns att ladda ner på matprat.info/ferrero/  Här finns också tydliga och enkla instruktioner och mallar att ladda ner (på engelska). Allt material är fritt att använda för redaktionella ändamål t o m 31 december 2017.

Fotograf: Gaby Zimmermann. Rättigheter: Ferrero.

Källor: Nielsen Sverige DVD exl HD, v 45-52 2015 vs 2013 | Chokladsajten.com

Om Ferrero
Ferrero Scandinavia AB är det nordiska företaget inom italienska, multinationella Ferrero Group, en av världens största och ledande producenter inom konfektion med välkända varumärken som Ferrero Rocher, Kinder Surprise, Kinder Maxi, Tic Tac och Nutella.  Ferrero är ett familjeföretag som grundades av Pietro Ferrero 1946 i Alba i Piemonte i Italien. Ferrero Rocher, som är en italiensk pralin, skapades 1982 av chokladmästaren Michele Ferrero, och på senare år har allt fler upptäckt den nötiga chokladpralinen och ser den numera som ett omistligt inslag i jul och nyårårsfirandet.

Taggar: