Delårsrapport 1 januari – 30 juni 2024

Q2 2024: Fortsatt starkt i USA

ANDRA KVARTALET 2024

• Nettoomsättningen ökade 62% till 1 095 MSEK (674)
  • Rörelseresultatet ökade 63% till -4 MSEK (-10)
  • Rörelsemarginalen ökade till -0,3% (-1,5)
  • Periodens resultat minskade -226% till -81 MSEK (64)
  • Resultatet per aktie1 uppgick till -5,56 SEK (4,41)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 270 MSEK (40)

JANUARI- JUNI 2024

• Nettoomsättningen ökade 74% till 2 267 MSEK (1 305)
  • Rörelseresultatet ökade 169% till 17 MSEK (-25)
  • Rörelsemarginalen ökade till 0,7% (-1,9)
  • Periodens resultat minskade -115% till -11 MSEK (71)
  • Resultatet per aktie1 uppgick till -0,73 SEK (4,87)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 394 MSEK (-86)
MSEK (eller som angivet) 2024
Q2
Q2
% 2024 6M 2023 6M % FY2023
Nettoomsättning 1,095 674 62% 2,267 1,305 74% 2 863
Bruttovinst 202 84 139% 433 169 156% 377
Rörelseresultat -4 -10 63% 17 -25 169% -115
Periodens resultat -81 64 -226% -11 71 -115% -107
Resultat per aktie, SEK1 -5.56 4.41 -226% -0.73 4.87 -115% -7,39
Kassaflöde från den löpande verksamheten  270 40 394 -86 -27
Nettoskuld (nettokassa) 1,671 -539 1,671 -539 1 349
Bruttomarginal, % 18.4% 12.5% 5.9pp 19,1% 12.9% 6.2pp 13,2%
Rörelsemarginal, % -0.3% -1.5% 1.2pp 0,7% -1.9% 2.6pp -4,0%
Rörelsekapital/Nettoomsättning LTM, % 21% 20% 1.7pp 21% 20% 1.7pp 20%
Eget kapital/summa tillgångar, % 33% 62% -28.4pp 33% 62% -28.4pp 34%
Avkastning på sysselsatt kapital, LTM% -2% 11% -12.4pp -2% 11% -12.4pp -3%
Avkastning på eget kapital, LTM% -7% 23% -30.6pp -7% 23% -30.6pp -6%

1 Före utspädning.

Lars Corneliusson, Koncernchef och VD, kommenterar:
Andra kvartalet 2024 var blandat, med fortsatt stark utveckling i USA men fortsatta utmaningar på våra andra marknader.

Den amerikanska verksamheten fortsatte att prestera bra. Omsättningen uppgick till 707 MSEK och rörelseresultatet till 51 MSEK med en rörelsemarginal på 7,3%. Försäljningen av maskiner förblev stark men var lägre än under första kvartalet. Eftermarknadsverksamheten var däremot starkare. Under kvartalet minskade marknaden för större anläggningsmaskiner i vårt område men vi levererade fler maskiner och ökade vår marknadsandel. Allteftersom byggsäsongen kom igång ökade även utnyttjandet av uthyrningsflottan och efterfrågan på service och reservdelar. Vi fortsatte att spendera tid med våra nya kollegor för att lära oss mer om organisationen och de möjligheter som finns. Vi hade ett strategimöte med alla anläggningsschefer där vi utbytte idéer och delade vårt intryck och vision för verksamheten.

I Tyskland hade vi ett utmanande kvartal. I marknaden för nya lastbilar såg vi effekterna av ökat utbud och priskonkurrens från tidigare kvartal. Försäljningen i enheter minskade och vi förlorade marknadsandelar. Å andra sidan utgjordes en större andel av lastbilsförsäljningen av chassilastbilar som generellt har bättre eftermarknadspotential. Trots lägre aktivitet var eftermarknadsförsäljningen stabil. Vi fortsatte att genomföra vårt effektiviseringsprogram och uppskattar att vi nådde vårt mål om en besparing på cirka 60 MSEK per år vid slutet av det andra kvartalet. Till följd av lägre försäljning förblir varulagret för högt. Arbetet med att normalisera lagernivån kommer fortsätta under hela 2024. Samtidigt fortsätter vi att investera i elektriska lastbilar och hållbara transporter. Sammantaget minskade omsättningen med 44% till 332 MSEK. Rörelseresultatet minskade till -27 MSEK.

I Kazakstan förblev marknaden för anläggningsmaskiner utmanande. Vår försäljning av nya maskiner, mätt i enheter, minskade till 11. Även eftermarknaden minskade då affärsaktiviteten avtog. På grund av lägre maskinförsäljning än förväntat är varulagret för stort även i Kazakstan. Omsättningen minskade till 56 MSEK, eller 5% av Koncernens sammanlagda omsättning. Rörelseresultatet minskade till -1 MSEK.

För Koncernen ökade omsättningen med 62% till 1 095 MSEK. Rörelseresultatet uppgick till -4 MSEK. Koncernens nettoskuld ökade till 1 671 MSEK, främst pga förvärvet av den amerikanska verksamheten i november 2023.

Vi är optimistiska över vår expansion till USA och de möjligheter som vi ser där. Efterfrågan stöds av en dynamisk ekonomi och ett betydande behov att uppgradera landets infrastruktur. Den tyska ekonomin är svag och vi vidtar åtgärder för att göra vår organisation mer motståndskraftig. Vi tror dock på fortsatt stark efterfrågan inom eftermarknadsverksamheten och förblir optimistiska om den långsiktiga potentialen i Tyskland. Vi ser även långsiktig potential i Kazakhstan.”

Ferronordic är ett service- och försäljningsföretag för anläggningsmaskiner och lastbilar. Företaget är återförsäljare för Volvo CE i hela eller delar av nio delstater i USA och representerar även Hitachi, Sandvik och Link-Belt i delar av samma område. Ferronordic är återförsäljare för Volvo Trucks, Renault Trucks och Sandviks mobila kross- och sorteringsverk i Tyskland samt återförsäljare för Volvo Construction Equipment, Sandviks mobila kross- och sorteringsverk samt Mecalac i Kazakstan. Ferronordic startade sin verksamhet 2010 och har idag 41 anläggningar och ca. 800 anställda. Ferronordics vision är att vara det ledande service- och försäljningsföretaget på sina marknader. Aktierna i Ferronordic AB (publ) är noterade på Nasdaq Stockholm. www.ferronordic.com

Denna information är sådan information som Ferronordic AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och SFS lag om värdepappersmarknaden (2007:528). Informationen lämnades för offentliggörande den 15 augusti 2024, 07:30 CET.

För investerare, analytiker och media:

Erik Danemar, Finanschef och Chef för investerarrelationer

ir@ferronordic.com