Erik Danemar blir ny ekonomichef och IR-ansvarig i Ferronordic

Ferronordic har utsett Erik Danemar till ny ekonomichef och IR-ansvarig och medlem av koncernledningen från och med 31 maj 2019.

Erik Danemar har en kandidatexamen i ekonomi från Oxfords universitet och en MBA-examen från London Business School. Han har bred finansiell erfarenhet från Deutsche Bank och United Financial Group i London och Moskva och har varit ekonomichef och IR-ansvarig för Nasdaq-noterade Black Earth Farming. Under åren 2011-2013 var Erik ledamot av Ferronordics styrelse. Närmast har han varit chef för EF:s vuxenutbildningar i Ryssland och CIS.

Lars Corneliusson, VD Ferronordics, kommenterar: ”Det är roligt att få hälsa Erik tillbaka till Ferronordic. Med sin erfarenhet och sina förmågor har han mycket att tillföra företaget och jag är övertygad om att han kommer betyda mycket för Ferronordics fortsatta framgångar.

”Jag ser fram emot att arbeta för Ferronordic. Företaget har en stark affärsmodell med tydligt fokus på lönsamhet och tillväxt”, kommenterar Erik Danemar.

Erik kommer dela sin tid mellan Stockholm och Moskva.

-------------------------------------------------------

Ferronordic är auktoriserad återförsäljare för Volvo Construction Equipment, Terex Trucks, Dressta, Mecalac och Rottne i Ryssland, samt för Volvo Construction Equipment och Mecalac i Kazakstan. I delar av Ryssland har Ferronordic även utsetts till eftermarknadsåterförsäljare för Volvo och Renault Trucks samt återförsäljare för Volvo Penta. Ferronordic påbörjade sin verksamhet 2010. Bolaget är väl etablerat i samtliga federala distrikt i Ryssland med 79 anläggningar och över 1 000 anställda. Ferronordics vision är att betraktas som det ledande service- och försäljningsföretaget på CIS-marknaderna. Aktierna i Ferronordic Machines AB (publ) är noterade på Nasdaq Stockholm.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Lars Corneliusson, VD, Tel. +46 70 494 11 22, eller lars.corneliusson@ferronordic.com

Denna information lämnades för offentliggörande den 16 april 2019, kl. 10:00.