Ferronordic blir återförsäljare för Mecalac i Kazakstan

Stockholm den 18 januari 2019

Ferronordic är sedan augusti 2017 återförsäljare för Mecalac grävlastare i Ryssland. Ferronordic och Mecalac har nu kommit överens om att ändra sitt distributionsavtal så att det även inkluderar Kazakstan. Detta innbär att Ferronordics produkterbjudande i Kazakstan, utöver Volvo Construction Equipment, nu även innefattar grävlastare från Mecalac.

-----------------------------------------------------------

Ferronordic är den auktoriserade återförsäljaren för Volvo Construction Equipment, Terex Trucks, Dressta, Mecalac och Rottne i Ryssland. I vissa delar av Ryssland har Ferronordic även utsetts till eftermarknadsåterförsäljare för Volvo och Renault Trucks samt återförsäljare för Volvo Penta. Sedan januari 2019 är Ferronordic även återförsäljare för Volvo Construction Equipment och Mecalac i Kazakstan. Ferronordic påbörjade sin verksamhet 2010 och har därefter expanderat snabbt över Ryssland. Bolaget är väl etablerat i samtliga federala distrikt med 79 anläggningar och över 1 000 anställda. Ferronordics vision är att betraktas som det ledande service- och försäljningsföretaget på CIS-marknaderna. Aktierna i Ferronordic Machines AB (publ) är noterade på Nasdaq Stockholm.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anders Blomqvist, Ekonomichef samt IR-ansvarig, Tel: +46 8 5090 7280 eller e-mail anders.blomqvist@ferronordic.com

Denna information lämnades för offentliggörande den 18 januari 2019, kl. 9:00.

Om oss

Ferronordic är ett service- och försäljningsföretag inom områdena anläggningsmaskiner och lastbilar. Företaget är återförsäljare för Volvo Construction Equipment och vissa andra varumärken i hela Ryssland och Kazakstan, eftermarknadspartner för Volvo Trucks och Renault Trucks i delar av Ryssland, samt återförsäljare för Volvo Trucks och Renault Trucks i delar av Tyskland. Företaget erbjuder dessutom s.k. contracting services där man äger och opererar maskiner för att utföra arbeten för kunder. Ferronordic startade sin verksamhet 2010 och har nu över 90 anläggningar och omkring 1 500 anställda. Ferronordics vision är att betraktas som det ledande service- och försäljningsföretaget på sina marknader. Aktierna i Ferronordic AB (publ) är noterade på Nasdaq Stockholm.