Ferronordic Machines AB Delårsrapport Januari – Mars 2014

Stockholm, den 7 maj 2014

FORTSATT TILLVÄXT TROTS OVISS MARKNADSSITUATION

• Nettoomsättningen ökade med 7,3 % till 501,1 MSEK (467,0 MSEK), 22,9 % i rubel
  • Rörelseresultatet uppgick till 10,2 MSEK (-9,7 MSEK)
  • Rörelsemarginalen uppgick till 2,0% (-2,1%)
  • EBITDA uppgick till 31,0 MSEK (17,2 MSEK)
  • Resultat efter skatt uppgick till -1,5 MSEK (-34,6 MSEK)
  • Resultat per stamaktie uppgick till -0,15 SEK (-3,46 SEK)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -6,2 MSEK (190,3 MSEK)
MSEK 1 januari 2014 –
  31 mars 2014
1 januari 2013 –
  31 mars 2013
Nettoomsättning 501,1 467,0
EBITDA 31,0 17,2
Rörelseresultat 10,2 (9,7)
Nettoskuld 71,5 371,8
Nettoskuld / EBITDA 0,4 ggr 3,2 ggr

KOMMENTARER AV LARS CORNELIUSSON, VD:

• Det första kvartalet har karaktäriserats av signifikant politisk oro till följd av utvecklingen i Ukraina och de försämrade relationerna mellan Ryssland och andra medlemmar av världssamfundet. Trots den osäkra situationen har Ferronordic Machines fortsatt att utvecklas positivt.
  • Under första kvartalet lyckades vi öka vår nettoomsättning och förbättra vår lönsamhet. Nettoomsättningen ökade med 7,3 % i kronor och 22,9 % i lokal valuta. Antalet sålda nya maskiner under första kvartalet uppgick till 298, en ökning om 14,2 % jämfört med motsvarande period föregående år. Vår EBITDA-marginal ökade från 3,7 % till 6,2 %.
  • Mot bakgrund av den turbulenta politiska situationen och den osäkra marknaden är vi mycket nöjda med att ha lyckats öka nettoomsättning och lönsamhet. Vi ser detta som ett tecken på att våra avsevärda investeringar i vårt extensiva nätverk samt utbildning och kompetensutveckling av våra medarbetare fortsätter att bära frukt.
  • Den 30 april betalades den första utdelningen på våra preferensaktier med ett belopp om 50 kronor per preferensaktie, motsvarande en total utdelning om 25 miljoner kronor. Inför årsstämman 2014 den 20 maj har styrelsen föreslagit ytterligare utdelning på preferensaktierna för 2013 med 100 kronor per preferensaktie, dvs totalt 50 miljoner kronor.

Sammantaget förblir vi försiktigt optimistiska när vi ser in i återstoden av 2014 och därefter, då långsiktiga fundamenta på den ryska marknaden för anläggningsmaskiner förblir starka. Utvecklingen på kort- och medellång sikt är dock svårare att förutse och de utmaningar som beskrivits ovan medför ytterligare osäkerhet. Vi fortsätter att bevaka situationen noga och kommer anpassa oss efter möjliga förändringar i den allmänna marknadsutvecklingen.

Om Ferronordic Machines

Ferronordic Machines är den auktoriserade återförsäljaren för Volvo Construction Equipment i Ryssland. Bolaget påbörjade sin verksamhet i juni 2010 och har sedan dess expanderat snabbt över hela Ryssland och är idag väletablerat i samtliga federala distrikt med över 70 anläggningar och fler än 700 anställda. Utöver att distribuera anläggningsmaskiner och leverera eftermarknandssupport för Volvo CE har bolaget även utsetts till eftermarknads-återförsäljare för Volvo Trucks och återförsäljare för Volvo Penta i vissa delar av Ryssland. Bolaget har även kontrakterat vissa andra högkvalitativa varumärken, såsom Logset och flera tillbehörstillverkare. Ferronordic Machines vision är att betraktas som det ledande service- och försäljningsföretaget på CIS-marknaderna.

För mer information vänligen kontakta:

Anders Blomqvist, Finans- och ekonomidirektör samt IR-ansvarig, Tel: +46 70 7766 485

eller e-post pr@ferronordic.ru