Ferronordic utser chef för Tyskland

Ferronordic har utsett Martin Bauknecht till chef för den tyska verksamheten och till ny medlem av koncernledningen från 3 februari 2021.

Martin har gedigen erfarenhet av att driva återförsäljarverksamhet. Tills nyligen var han VD för Raiffeisen Technik GmbH, en återförsäljare av jordbruksmaskiner i Tyskland, vars verksamhet han vände från förlust till vinst. Dessförinnan hade Martin olika positioner inom MAN Truck and Bus. Han har en examen i national- och företagsekonomi från universitetet i Hohenheim. Martin kommer att vara baserad i Frankfurt. Han kommer att ingå i koncernledningen och rapportera till Ferronordics VD, Lars Corneliusson.

Henrik Carlborg, Affärsutvecklingschef och nuvarande Tysklandschef, kommer att återgå till att fokusera på koncernens övergripande affärsutveckling, däribland den fortsatta utbyggnaden och förbättringen av servicenätverket i Tyskland.

Lars Corneliusson, VD för Ferronordic, kommenterar: ”Jag är mycket glad över att välkomna Martin till Ferronordic. Med sin erfarenhet av att vända och omvandla företag kommer han att spela en viktig roll i nästa tillväxtfas för Ferronordic Tyskland och vara en viktig tillgång för hela koncernen. Samtidigt kommer Henrik kunna fokusera på koncernens strategi och vidare utveckling som helhet”.

Ferronordic är ett service- och försäljningsföretag inom områdena anläggningsmaskiner och lastbilar. Företaget är återförsäljare för Volvo Construction Equipment och vissa andra varumärken i hela Ryssland och Kazakstan, eftermarknadspartner för Volvo Trucks och Renault Trucks i delar av Ryssland, samt återförsäljare för Volvo Trucks och Renault Trucks i delar av Tyskland. Företaget erbjuder dessutom s.k. contracting services där man äger och opererar maskiner för att utföra arbeten för kunder. Ferronordic startade sin verksamhet 2010 och har omkring 100 anläggningar och omkring 1 400 anställda. Ferronordics vision är att betraktas som det ledande service- och försäljningsföretaget på sina marknader. Aktierna i Ferronordic AB (publ) är noterade på Nasdaq Stockholm.

För frågor från media, vänligen kontakta:

Ceren Wende, Marknadsförings- och kommunikationschef, tel. +46 73 658 59 80, eller ceren.wende@ferronordic.com

För frågor från investerare, vänligen kontakta:

Denna information lämnades för offentliggörande den 15 januari 2020, kl. 10:00.