FÖRÄNDRINGAR I VOLVO CONSTRUCTION EQUIPMENTS PRODUKTLINJE

Stockholm den 13 november 2014

Volvogruppen meddelade tidigare idag att man beslutat att avveckla utvecklingen och tillverkningen av sin produktlinje av grävlastare och väghyvlar av varumärket Volvo. I framtiden ska produkterna istället tillverkas av Volvo CE:s kinesiska bolag SDLG. Målsättningen är att avveckla tillverkningen av dessa produkter till slutet av 2015.

Försäljningen av grävlastare och väghyvlar motsvarar ungefär 18 % av Ferronordic Machines försäljning av nya maskiner.

Givet att målsättningen är att avveckla tillverkningen gradvis är vår bedömning att de kortsiktiga följderna av beslutet kommer vara begränsade. De långsiktiga följderna kommer att utvärderas inom ramen för bolagets kontinuerliga översyn av produktportföljen.

Lars Corneliusson, VD och koncernchef, Tel: +7 985 763 27 38

Anders Blomqvist, Finans- och ekonomidirektör samt IR-ansvarig, Tel: +46 8 5090 7280,

pr@ferronordic.ru

Om Ferronordic Machines

Ferronordic Machines är den auktoriserade återförsäljaren för Volvo Construction Equipment i Ryssland. Bolaget påbörjade sin verksamhet i juni 2010 och har därefter i snabb takt expanderat över hela Ryssland och är idag väletablerat i landets samtliga federala distrikt med över 70 anläggningar och fler än 750 anställda. Utöver att distribuera anläggningsmaskiner och tillhandahålla eftermarknadssupport för Volvo CE har bolaget även utsetts till eftermarknadsåterförsäljare för Volvo och Renault Trucks och återförsäljare för Volvo Penta i vissa delar av Ryssland. Bolaget har även kontrakterat vissa andra högkvalitativa varumärken, såsom Logset och flera tillbehörstillverkare. Ferronordic Machines vision är att betraktas som det ledande service- och försäljningsföretaget på CIS-marknaderna. Ferronordic Machines preferensaktier är noterade på NASDAQ OMX First North Premier. Bolaget har utsett Avanza Bank AB som certified adviser.