FIA-dagen – samling för att förnya anläggningsbranschen

Report this content

Anläggningsbranschen behöver förnyas. Det är alla parter eniga om, både entreprenörerna och beställarna. Det finns problem med lönsamhet, effektivitet, kompetensförsörjning mm i branschen. För ett år sedan skapades FIA, förnyelse i anläggningsbranschen, av Banverket och Vägverket. Tanken var att branschen tillsammans skulle lösa de problem som fanns och skapa en bransch som är en respekterad samhällsbyggare med hög effektivitet. Flera aktörer i form av kommuner, entreprenörer, konsulter, materialleverantörer har sedan dess gått med och deltar i arbetet med att rätta till, förändra och förnya branschen. – Att öppet redovisa sina avsikter på hur problemen ska lösas och hur vi ska gå vidare för att nå målen är ett första viktigt steg på vägen mot en respekterad och effektiv bransch, säger Sven Landelius , VD för Öresundskonsortiet och ordförande för FIA. Förnyelse i anläggningsbranschen. FIA-dagen, torsdag 3 februari 2005, är en manifestation för förnyelse. På plats finns företrädare för de stora statliga beställarna, entreprenörerna och konsulter, konkurrensverkets generaldirektör, framtidsforskare, företrädare för regeringen och andra som har kloka ord att säga om en bransch i förändring – till det bättre. FIA-dagen leds av ordföranden i FIA, Sven Landelius. Moderator är Lydia Capolicchio Läs mer om FIA-dagen på FIA:s webbplats: www.fiasverige.se. För ytterligare information, kontakta FIA sekretariatet Lars Redtzer 070- 724 56 87 alternativt Tommy Pettersson 070- 86 96 400