Inbjudan till: Anläggningsbranschen i händelsernas centrum vid FIA- dagen 3 februari 2005.

Report this content

Anläggningsbranschen behöver förnyas på flera sätt. Det behövs bättre ekonomi i projekten och effektiviteten och branschens attraktionskraft behöver stärkas. Det är alla eniga om, både entreprenörer och beställare på den statliga sidan. Finnbodavarvet i Stockholm blir arenan för en öppen diskussion om problemen men framför allt hur man ska gå vidare. Alla är på plats, entreprenörerna, de stora statliga beställarna, konkurrensverket och regeringens samhällsbyggnadsminister. 300 deltagare är det ett tecken på branschens stora engagemang och vilja till förnyelse. Det blir en dag med spännande dialoger, nya perspektiv och stora utmaningar. Dagen arrangeras av FIA, Förnyelse i anläggningsbranschen, som drogs igång av Banverket och Vägverket. Program: 9.20 Inledning. Lydia Capolicchio, moderator och Sven Landelius, FIA:s ordförande Optimism och pessimism – Infrastruktur förr och nu. Harald Norbeli, Stockholmskännare Konkurrensverkets syn på anläggningsbranschen. Claes Norgren, GD, Konkurrensverket Förnyelse i en föränderlig bransch. Christian W. Jansson, VD, KappAhl Behovet av förnyelse. Bo Bylund, GD, Banverket och Ingemar Skogö, GD, Vägverket 12.00–13.00 Lunch Lönsam och attraktiv samhällsbyggnadssektor. Sonny Modig, Regeringens byggsamordnare Hur kan branschen utvecklas? Richard Appelgren, VD, WSP Sverige AB och Mats Wiliamsson,VD, Skanska Sverige AB Framgångsfaktorer i förnyelsearbetet. Bengt Jäderholm, FIA:s sekretariatsansvarig Utdelning av FIA:s kvalitetspris. Sven Landelius, FIA:s ordförande Paus & kaffe Kunskapsuppbyggnad och kompetensutveckling. Jan Borgbrandt, Professor Förnyelse – ett krav för rekrytering? Karin Öberg, Banverket Roberth Colliander, WSP Sverige AB och Linda Persson, NCC Construction Sverige AB En väl fungerande anläggningsbransch ur ett samhällsbyggnadsperspektiv. Mårten Lilja, Statssekreterare i Miljö- och samhällsbyggnadsdepartementet Framtidstrender- om samhällets livsstilar och värderingar. Thomas Fürth, Research Director Summering. Sven Landelius, FIA:s ordförande 17.20 Avslutning Kontakta gärna FIA sekretariatet för ytterligare upplysningar, Lars Redtzer 070- 724 56 87 alternativt Tommy Pettersson 070- 86 96 400 Adress Finnbodavarvet, Stockholm Human Centre SHC AB, Kvarnholmsv. 39 Nacka