Fiberless Society sluter samarbetsavtal med SwitchCore

Report this content

Fiberless Society sluter samarbetsavtal med SwitchCore Fiberless Society AB, spjutspetsföretaget i Lund, som utvecklar system för högpresterande luftburet bredband via radio- och ljusvågor, har slutit samarbetsavtal med SwitchCore AB, som utvecklar integrerade kretsar för data- och Internetkommunikation. Utmärkande för SwitchCores CXE-produkter är att de kombinerar hög kapacitet med avancerade Quality of Service-funktioner. Båda företagen befinner sig i teknologins framkant på sina respektive områden. - Fiberless Society verkar på en mycket spännande marknad med goda utvecklingsmöjligheter. Boalgets produkter visar potentialen för Ethernet och kommunikation via IP-protokollet i helt nya användningsområden, säger Göran Sandberg, produktchef på SwitchCore. - SwitchCores kretsar är idealiska för våra produktlösningar och ligger långt fram i sin teknologi, säger Karl-Axel Åhl, VD för Fiberless Society. Valet av väl ansedda SwitchCore som leverantör för en av nyckelkomponenterna i vår systemlösning medför dels att utvecklingstiden till säljklar produkt kortas, dels att vi kan bibehålla vår låga kostnadsprofil. Samtidigt bidrar komponenten med en teknologi som kommer att räcka långt in i framtiden. Den geografiska närheten till SwitchCore på Ideon-området i Lund leder dessutom till att detta kan utvecklas till ett ingående och långsiktigt samarbete. Fiberless Society erbjuder ett brett utbud av lösningar för att skapa kraftfulla trådlösa utomhusnät för bredband i såväl tät- som glesbebyggda områden. Luftburna nätverk kan på ett smidigt och kostnadseffektivt sätt ersätta eller komplettera behovet av att gräva ned finmaskiga fiberkabelnät. Bolaget utvecklar produkter med radio- och ljusvågsteknik för trådlösa bredbandslösningar med gigabitkapacitet. Tekniken baseras på IP över Ethernet - öppna standarder som, förutom att erbjuda fler funktioner och förbättrade tjänster, även utgör effektiva lösningar när det gäller kostnad och driftsäkerhet. Företaget utvecklar dessutom kompletta nätverkslösningar baserat på egna och andra leverantörers produkter. För närmare information kontakta: VD Karl-Axel Åhl tel 046-38 65 81, mobiltel 0708-68 43 40 e-post ka@fiberless-society.com PR- & informationschef Bella Danowsky tel 046-38 65 83, mobiltel 0733-36 84 43 e-post bella@fiberless-society.com Företagsfakta: SwitchCore AB (publ), bildades 1997 kring ett treårigt forskningsprojekt, inom området för mikroelektronik, vid Lunds och Linköpings Universitet. SwitchCore utvecklar och marknadsför integrerade kretsar för försäljning till världsmarknadens ledande leverantörer av nätverksutrustning. SwitchCores egenutvecklade CXE-teknologi innebär att kapaciteten i data- och Internetväxlarna väsentligt kan ökas. Flaggskeppet CXE-16, en integrerad krets för dataväxling, har en kapacitet på upp till 24 miljoner paket per sekund. SwitchCore-koncernen har idag över 100 anställda. Kontor finns i Sverige: Lund, Stockholm och Göteborg, i USA: San Jose, CA och Boston, Ma samt i Singapore i Asien. Bolaget är noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista (Attract 40) under symbolen SCOR. För ytterligare information om SwitchCore besök http://www.switchcore.com Fiberless Society AB (publ) är ett spjutspetsföretag beläget i anslutning till forskningsbyn Ideon i Lund. Huvudinriktningen är utveckling och marknadsföring av framtidens högpresterande trådlösa IT- infrastruktur, s k super-bredband, med kapacitet från Mbit/s till Gbit/s. Företaget utvecklar och marknadsför ett nytt IP-baserat flerpunktskoncept, där luftburen radio- och ljusvågskommunikation (free space communications) förmedlas via super-bredband i lokala och regionala utomhusnät. Kunderna återfinns främst bland telekom- och internetoperatörer samt inom kommuner, företag och andra med behov av kommunikationsnät. Besök gärna www.fiberless-society.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/17/20010817BIT00300/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/17/20010817BIT00300/bit0001.pdf