• FICO/

EnterCard dubblerar antalet bedrägeriupptäckter och minskar bedrägerikostnader med 60 procent genom att använda machine learning från FICO

Report this content

EnterCard, ett av de ledande kreditmarknadsbolagen i Skandinavien, med 1,7 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, har kraftigt minskat antalet bedrägerier och nått stora kostnadsbesparingar genom att använda plattformen Falcon från FICO.

Lösningen används för att motverka betalningsbedrägerier och skydda EnterCards 1,7 miljoner kunder. Företaget är ett av de första på den Nordiska marknaden att använda FICOs platform Falcon. Genom att använda artificiell intelligens kan EnterCard snabbt möta förändringar i bedrägerimönster och lösningen ligger bakom företagets 60-procentiga minskning av förluster kopplat till bedrägerier.

“EnterCards framgångar är ett fantastiskt exempel på hur man med verkligt avancerad analys kan lösa bedrägerier som förändras snabbare än de flesta företagen hinner med att hantera,” säger Julie Conroy, forskningsansvarig på Aite Group och en av domarna i den jury som nu utsett EnterCard till vinnare av pris inom anti-bedrägeri-kategorin. ”Deras otroliga resultat visar på styrkan i Machine Learning och AI när det gäller att motverka bedrägerier.”

“Våra kunders trygghet är enormt viktigt för oss på EnterCard. Vi har förbättrat vår bedrägeribekämpning och kundbemötande genom realtidsbaserad upptäckt och hantering av bedrägerier,” säger Yannick Leclerc, ansvarig för bedrägeristrategi & analys på EnterCard Group. “Genom att använda FICO Fraud Resolution Manager, kan vi omedelbart kontakta kunder, bekräfta transaktioner och förbättra kundupplevelsen. Vårt partnerskap med FICO har betalat sig på olika sätt för både vår affär och för våra kunder.”

EnterCard använde tidigare en annan lösning för dess bedrägeribekämpning. ”Men med den här integrerade lösningen kan vi leverera våra tjänster på ett bättre sätt, som ger lägre kostnader för företaget och med en mycket bättre kundupplevelse,” säger Yannick Leclerc. “Vårt mål med införandet av FICOs lösning var att öka kontrollen och minska de negativa konsekvenserna från bedrägerier för våra kunder och för företaget.”

EnterCards organisation använder FICO Falcon plattform med anpassningsbar Machine Learning, analysförmåga i alla länder, och efter den senaste uppdateringen används en molnbaserad version av plattformen. Lösningen inkluderar realtidsbaserad bedrägeriupptäckningsförmåga baserad på AI-modeller och förmåga att automatisera kommunikationen med kunder via digitala och traditionella kanaler.

Utöver att identifiera bedrägerier snabbare och omedelbart arbeta med kunder för att validera eller blockera en transaktion, kan även EnterCard spara pengar när det gäller spärr- och utgivningsdelarna. ”Genom att dra nytta av funktionerna hos Falconplattformen kan vi kostnadseffektivt hantera bedrägerier samtidigt som vi minskar påverkan på våra legitima kundtransaktioner,” säger Leclerc.

Omfattande besparingar och förbättringar

Genom att hantera sitt bedrägeriprogram med FICOs Falcon-plattform har EnterCard nått en rad framgångar:

• 128 procent ökning av antalet bedrägerifall som upptäcks av Entercard
  • 60 procent minskning av förluster kopplat till bedrägerier (sedan införandet av FICOs lösningar)
  • Omfattande minskningar av operationella och administrativa kostnader
  • Mycket snabbare hantering av misstänkt bedrägliga transaktioner, vilket minskar bedrägeriförluster och ökar kundnöjdheten.
  • Nått branschledande Net Promoter Score i Norden

“EnterCard har ett bedrägeribekämpningsteam i världsklass och de har investerat i det bästa verktyget inom AI-analys och hantering samt kundkommunikation, som går att få,” säger Dylan Jones, som är ansvarig för FICO i Norden. ”De är ledande i Norden när det gäller att bekämpa bedrägerier.”

FICOs Falcon-Plattform är den ledande lösningen för att hantera bedrägerier och skyddar i nuläget mer än 2,6 miljarder betalkort världen över. Plattformen gör det möjligt för organisationer att kostnadseffektivt minska bedrägeriförluster, skydda sitt varumärke och förbättra kundupplevelsen i företagets olika kanaler och faser.

EnterCard har tilldelats FICOs pris för sitt arbete med att bekämpa bedrägerier.

För mer information, besök gärna: https://www.fico.com/en/products/fico-falcon-platform

Richard Yams för Burson Cohn & Wolfe
+46 70 666 65 38
richard.yams@bcw-global.com

Om EnterCard Group

EnterCard is a Scandinavian company that provides payment and financing solutions to over 1.7 million customers across Scandinavia. EnterCard became a joint venture between Swedbank and Barclays in 2005, and offers credit cards and consumer loans under its own brand re:member as well as other products in collaboration with its partners. EnterCard has 450 employees in Stockholm, Oslo, Trondheim and Copenhagen.

Om FICO

FICO (NYSE: FICO) powers decisions that help people and businesses around the world prosper. Founded in 1956 and based in Silicon Valley, the company is a pioneer in the use of predictive analytics and data science to improve operational decisions. FICO holds more than 190 US and foreign patents on technologies that increase profitability, customer satisfaction and growth for businesses in financial services, telecommunications, health care, retail and many other industries. Using FICO solutions, businesses in more than 100 countries do everything from protecting 2.6 billion payment cards from fraud, to helping people get credit, to ensuring that millions of airplanes and rental cars are in the right place at the right time.

Learn more at http://www.fico.com

FICO and Falcon are registered trademarks of Fair Isaac Corporation in the U.S. and other countries.