Ny rapport utser FICO till ledande inom bedrägeribekämpning

Report this content

Det oberoende analys- och undersökningsföretaget Chartis har utsett FICO till marknadsledande inom system för att motverka bedrärier i dess årliga rapport; Financial Crime Risk Management Systems – Enterprise Fraud. Rapporten kartlägger och rankar företag runt om i världen som erbjuder lösningar för bekämpning och förebyggande av bedrägerier och finansiell brottslighet.

Det är FICOs Falcon-plattform, som dagligen skyddar 2,6 miljarder bankkonton och kredit/betalkort runt om i världen, som nu rankas som marknadsledande när det gäller skydd mot bedrägerier, i Chartis årliga rapport. Plattformen hjälper organisationer att identifiera bedrägliga transaktioner i realtid med hjälp av skräddarsydd så kallad machine-learning och AI och innehar många patent.

”FICOs bredd av funktioner resulterar i bra betyg på alla sex undersökta områden,” står det i rapporten. ”En stark bidragande faktor till plattformens goda förmåga att motverka bedrägerier och att den fått så höga betyg, är användningen av kognitiv analys. Det är en central del av Falcon-plattformen som hela tiden utvecklats och förstärkts av FICO.

Företaget uppmärksammas också för de enkla möjligheterna att koppla ihop och analysera data från tredje part och möjligheten att utveckla så kallad machine-learning på öppen källkod. Vidare uppmärksammas FICOs omfattande utbud av tekniker för att upptäcka avvikelser genom att använda spetskompetens inom artificiell intelligens.

”Den här rapporten bekräftar att vi är rätt positionerade med vår heltäckande kompetens och erfarenhet när det gäller att bekämpa bedrägerier och finansiell brottslighet,” säger Dylan Jones, ansvarig för FICO i Norden. ”Vi har under lång tid byggt Falcon-plattformen till att bli en oslagbar lösning för organisationer med ambitionen att minska kostnader från bedrägerier samt att göra sina tjänster mer säkra och därmed attraktiva.

Media:

Richard Yams för FICO
Burson-Marsteller
+46 (0) 70 666 65 38
fico@bm.com

About FICO

FICO (NYSE: FICO) powers decisions that help people and businesses around the world prosper. Founded in 1956 and based in Silicon Valley, the company is a pioneer in the use of predictive analytics and data science to improve operational decisions. FICO holds more than 185 US and foreign patents on technologies that increase profitability, customer satisfaction and growth for businesses in financial services, telecommunications, health care, retail and many other industries. Using FICO solutions, businesses in more than 100 countries do everything from protecting 2.6 billion payment cards from fraud, to helping people get credit, to ensuring that millions of airplanes and rental cars are in the right place at the right time.

Learn more at http://www.fico.com

FICO is a registered trademark of Fair Isaac Corporation in the U.S. and other countries.

About Chartis Research

Chartis Research is the leading provider of research and analysis on the global market for risk technology. It is part of Infopro Digital, which owns market-leading brands such as Risk and WatersTechnology. Chartis’ goal is to support enterprises as they drive business performance through improved risk management, corporate governance and compliance, and to help clients make informed technology and business decisions by providing in-depth analysis and actionable advice on virtually all aspects of risk technology.

RiskTech100®, RiskTech Quadrant®, FinTech Quadrant™ and The Risk Enabled Enterprise®are Registered Trade Marks of Infopro Digital Services Limited.

www.chartis-research.com