2010 – råvaror i investerarnas fokus spår Trevor Greetham, Fidelity International

Råvarumarknaden kommer att vara ett av investerarnas huvudfokus 2010 och förhållandena för aktier är gynnsamma. 2010 kan även komma att överraska skeptikerna. Det spår Trevor Greetham, chef för Fidelity Internationals asset allocation-avdelning.

Trevor Greetham, chef för asset allocation-avdelningen på Fidelity International, en av världens ledande fondförvaltare, presenterar sina framtidsutsikter för det kommande året. För 2010 sammanfattar han utsikterna på följande sätt: • Råvarumarknaden kommer att vara ett av investerarnas huvudfokus 2010 • Aktier är återigen attraktiva, medan statspapper är en oattraktiv investering • Låga korrelationer innebär att portföljdiversifiering fungerar bättre än någonsin Året har varit svårt för den pessimistiska majoriteten som inte riktigt kunde tro på den exceptionella återhämtningen på marknaden 2009. ”Det är annorlunda den här gången är ett lika farligt mantra på botten som på toppen av börscykeln, och de som vägrade att se parallellerna med den V-formade återhämtningen 1975 misstar sig. Jag tror att 2010 även kan komma att överraska skeptikerna”, säger Trevor Greetham. “Skillnaden mellan den långsiktiga uppgång som jag anser började i mars och tidigare kortlivade uppgångar i en nedåtgående marknad, var att uppgången bekräftades av ledande ekonomiska indikatorer”, säger Trevor Greetham. 2009 återställdes förtroendet i systemet då regeringarna slutligen fick kontroll över finanskrisen och genomförde en expansiv finanspolitik som saknar motstycke. Stimulanspaket utformades med principen att hellre göra för mycket än för lite. Trevor Greetham tror att det finns en fara i att stimulanserna istället kan leda till överhettning. Företag drog ned produktionen, sköt upp investeringar och sa upp personal utifrån ett sämsta-tänkbara-scenario, men hamnade snett till följd av regeringarnas snabba och kraftfulla åtgärder och återkomsten av en uppåtgående börs. Återhämtningen verkar bli långsam, men det betyder inte att den inte blir stark – och finansmarknaderna har noterat detta mycket tidigare än de flesta bedömare. Outlook 2010 Råvaror kommer att bli huvudfokus för investerarnas uppmärksamhet nästa år, där efterfrågan från de utvecklade ekonomierna fungerar som draglok, spår Trevor Greetham. Råvaruanalytikerna är fokuserade på Kina på förekommen anledning; tillväxttakten i Kina har varit tvåsiffrig på senare år. Men även de västerländska ekonomierna kan väntas visa förvånansvärt stark tillväxt då de lämnar krisen. Lageruppbyggnaderna i de stora industriländerna borde göra att råvarupriserna ökar kraftigt. ”Jag förväntar mig också ett ökat köpintresse från investerare, pådrivet av rädsla för inflation och förmånlig lånefinansiering i dollar”, säger Trevor Greetham. Den finansiella paniken är nu över, vilket avspeglas i sjunkande interbankräntor. Aktievänliga förhållanden råder igen för första gången sedan 2007, med tillväxtmarknaderna och Asien bäst positionerade för att dra nytta av situationen. Globala tillväxtindikatorer visar styrka, finanspolitiken fortsätter att vara väldigt expansiv och inflationen kommer troligtvis inte att bli ett allvarligt problem eftersom resursutnyttjandet är så lågt i världsekonomin. ”I början av 2010 så kommer de svaga jämförelsesiffrorna för olja att skapa en kortsiktig rädsla för inflation. Det finns en risk att detta sammanfaller med förnyad tillväxträdsla, särskilt om styrkan i återhämtningen minskar något och den amerikanska arbetslösheten inte kommer ner så snabbt som jag tror att den kommer att kunna göra. En fläkt av stagflation skulle kunna göra att början av 2010 känns lite som i början av 2004 när den senaste aktiemarknadsuppgången tillfälligt tappade fart. Jag skulle förvänta mig att en positiv trend åter gör sig gällande när marknaderna väl har anpassat sig till en stadig, men mindre halsbrytande, återhämtningstakt”, säger Trevor Greetham. Trevor Greetham spår att räntenivåerna kan öka snabbare än många tror om den globala tillväxten överraskar så positivt som han förväntar sig. Styrkan i orderingången och sjunkande lagernivåer i USA och på andra ställen pekar på en upprepning av en kraftigt ökad världshandel, så som 1975. ”Jag förväntar mig att skillnaderna i räntenivåerna kommer att öka nästa år mellan å ena sidan den Europeiska Centralbanken som uttrycker oro över konsumentprisindex, och å andra sidan Federal Reserve som fokuserar på den underliggande inflationen. Av hävd är europeiska institutioner vanligtvis mer oroliga över stigande priser medan Amerika är oroligt för deflation”, säger Trevor Greetham. ”Den tillgångsklass jag tror minst på 2010 är räntepapper. Företagsobligationer är fortsatt attraktiva, men markant mindre attraktiva jämfört med det enastående köptillfälle som fanns i början på året. Det är statspapper som är oattraktiva. Nej, jag tror inte att regeringar kommer att ställa in betalningarna. Faktum är att statsfinanserna troligtvis kommer att överraska positivt då en ekonomisk återhämtning ger ökade skatteintäkter. Det är bara det att avkastningarna på placering av räntepapper redan är väldigt låga och de kommer troligtvis öka när centralbankerna stegvis börjar höja räntorna från dagens extremt låga nivåer. Det finns därför ingen anledning att äga statspapper idag”, säger Trevor Greetham. Han förväntar sig att bostadsmarknaderna i Storbritannien och USA kommer att fortsätta att återhämta sig så länge som en ogynnsam inflationschock inte gör att räntenivåerna stiger snabbt. Konsumenternas framtidstro förbättras och, tillsammans med att nya jobb skapas, så kommer detta att vara en nyckelfaktor för återhämtningen under nästa år. ”Jag förväntar mig att dollarn kommer att fortsätta tryckas ned på två fronter. Tillväxtmarknadernas valutor borde gynnas av det globala ekonomiska uppsvinget. US-dollarn kommer troligtvis att få det svårt att vinna terräng mot euron då ECB blir mer hökaktigt”, säger Trevor Greetham. Den största risken för pundet är ett så kallad hung parliament, det vill säga att inget parti får majoritet i parlamentet efter valet. En koalitionsregering skulle göra det extremt svårt för vilket parti som helst att föra en återhållsam finanspolitik av rädsla för att förlora i ett troligt efterföljande omval. En återhämtning av ekonomin och bostadsmarknaden tenderar att gynna makthavaren, så det här kan bli ett jämnare val än marknaderna tror idag. ”Den oprecisa och omfattande naturen hos regeringarnas stödåtgärder 2008/2009 är inte ett recept för ekonomisk stabilitet. De fick panik efter det att Lehman Brothers tilläts att gå i konkurs och jag förväntar mig fortsatt stora svängningar i konjunkturen under en tid då regeringarna försöker dämpa de extrema konjunktursvängningarna. Den här bakgrunden talar för en flexibel taktisk allokering. Det talar också för att investera i flera olika tillgångsslag. Låga korrelationer innebär att diversifiering fungerar bättre än någonsin”, säger Trevor Greetham. Till redaktören: Denna information är inte avsedd för, och får inte ligga till grund för åtgärder av, personer i Storbritannien eller USA, utan är endast avsedd för personer bosatta i jurisdiktioner där de aktuella fonderna är godkända för distribution eller där inget sådant godkännande krävs. Med Fidelity /Fidelity International avses FIL Limited, instiftat på Bermuda, och dess dotterbolag. Om inget annat anges kommer alla synpunkter från Fidelitys organisation. Fidelity tillhandahåller endast information om sina egna produkter och tjänster, och tillhandahåller inga investeringsråd baserade på individuella omständigheter. Fidelity, Fidelity International och Pyramid-logotypen är varumärken som tillhör FIL Limited. Inga påståenden eller uttalanden som görs i detta dokument är juridiskt bindande för Fidelity eller mottagaren. Alla förslag omfattas av överenskomna kontraktsvillkor. Utgiven av FIL Investments International (registrerat i England och Wales), godkänt och reglerat i Storbritannien Financial Services Authority.